Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pedagogiczne inspiracje

11 września 2018

NR 39 (Wrzesień 2018)

Uczenie przy pomocy chmury

0 289

W dzisiejszych czasach nie wyobrażamy już sobie noszenia ze sobą do pracy wszystkich podręczników, książek, kart pracy oraz innych materiałów, które jeszcze kilka lat temu byłyby konieczne. Dzięki coraz większemu dostępowi do nowoczesnych technologii w edukacji wczesnoszkolnej oraz językowej mamy do dyspozycji tablice interaktywne, komputery oraz potrzebne oprogramowanie. Taka sytuacja może być w łatwy sposób wykorzystana do tego, abyśmy swoje materiały do zajęć szkolnych zamieszczali i udostępniali za pośrednictwem internetu, to znaczy w chmurze.

Jakie są główne wady i zalety uczenia z chmurą?

  • Każdy nauczyciel znajduje nieco inne plusy i minusy uczenia przy pomocy chmury.  Jedną z największych zalet jest to, że nie musimy już nosić ze sobą tylu ciężkich rzeczy, a dzięki temu wpływamy pozytywnie na swoje zdrowie.
  • Uczniowie są bardziej zaangażowani w zajęcia prowadzone w ten bardziej nowoczesny sposób, dzięki czemu zapamiętują i utrwalają poznane informacje w bardziej przyjemny dla nich sposób. Należy tutaj jednak zwrócić uwagę na fakt, żeby mądrze używać pracy w chmurze i nie spowodować przesytu, tak, aby uczniowie ciągle byli zainteresowani takim podejściem w edukacji.
  • Oszczędność czasu to kolejny argument przemawiający za takim podejściem. Jako nauczyciele dobrze zdajemy sobie sprawę z tego, że obowiązki związane z prowadzeniem zajęć, przygotowaniem się do nich, uzupełnianiem dokumentacji szkolnej zabierają wiele czasu. Często zdarza się, że osoby  wykonujące inny zawody nie do końca rozumieją to, że nauczyciel nie pracuje tylko i wyłącznie w szkole z uczniami, ale także musi poświęcić swój dodatkowy czas po pracy na przygotowanie wszystkich materiałów, treści, przygotowanie merytoryczne, przygotowania pomocy naukowych do lekcji, wywiadówki, zebrania, uzupełnianie dokumentacji. 
  • Atutem pracy z nowoczesnymi technologami jest fakt, że prace raz stworzone w chmurze można wykorzystywać wiele razy. Wystarczy udostępnić uczniom bądź rodzicom link do pobierania lub też przygotować sobie odpowiedni plik z takimi linkami, które będzie można wykorzystać na zajęciach w klasie.
  • Mimo wielu zalet, istnieje jednak kilka zagrożeń takiej edukacji. Pierwszym z nich jest to, że uczniowie będą chcieli ciągle korzystać z tego typu rozwiązań na zajęciach, przez to mogą mniej chętnie używać książek, zeszytów ćwiczeń, karty pracy, innego rodzaju aktywności przygotowanych przez nauczyciela, które nie opierają się na nowoczesnych technologiach.
  • Inny minusem takiego rozwiązania jest to, że jeżeli nie mamy w klasie dostępu do internetu lub nie przygotujemy sobie wcześniej kopii najważniejszych linków do naszej pracy, może okazać się, że nie będziemy mieli z czym pracować z uczniami w klasie. Takie sytuacje zdarzają się sporadycznie, ponieważ zawsze można przygotować kopię zapasową pliku i mieć go ze sobą na pendrive lub przy pomocy swojego telefonu udostępnić internet także do laptopa używanego w klasie. 
  • Kolejnym punktem jest fakt, że początkowo musimy przeznaczyć dużo czasu na przygotowanie wszystkich materiałów. Ważne jest, aby przygotować się w taki sposób, żeby dla uczniów było to atrakcyjne. Dobrze jest korzystać z banków zdjęć na odpowiedniej bezpłatnej licencji oraz tworzyć materiały bazując na preferencjach uczniów z danej klasy.

Biorąc pod uwagę wszystkie przedstawione punkty, przeważają zalety takiego podejścia w edukacji z uwagi na fakt, że uczenie z chmurą jest szybkie, elastyczne i efektywne.

Z czego możemy skorzystać?

W internecie istnieje wiele bezpiecznych i bezpłatnych miejsc, z których możemy skorzystać, jeśli chcemy wznieść swoje nauczanie na poziom elektroniczny. Nie jest przecież powiedziane, że e-learning jest domeną osób pracujących tylko i wyłącznie online. W tego typu nauczaniu z pomocą przyjdzie nie tylko laptop lub komputer stacjonarny, ale także tablet, a nawet telefon z odpowiednimi parametrami.


Propozycja 1
Jeśli jesteśmy posiadaczami konta na Gmailu, to automatycznie mamy dostęp do swojej własnej przestrzeni dyskowej, która obecnie wynosi do 15 GB miejsca na dysku internetowym. Jest to bardzo dużo miejsca na wszystkie potrzebne projekty.  Tworzenie konta na Gmailu jest bezpłatne, szybkie, komfortowe. Zaletą tego miejsca w sieci jest to, że jest ono wolna od wiadomości typu spam, co bardzo ułatwia porządkowanie skrzynki mailowej. 15 GB miejsca na wirtualnym dysku w zupełności wystarczy do projektowania, porządkowania, zarządzania wszystkimi treściami.

Propozycja 2 
Możemy też skorzystać z OneDrive. Jest to wirtualny dysk dostarczony przez Microsoft. Przy zakładaniu bezpłatnego konta mail dostajemy możliwość zapełnienia 5 GB miejsca na dysku. Działa bardzo podobnie jak poprzednia propozycja. A pliki synchronizują się także w zależności od tego, czy korzystamy ze skrzynki na laptopie czy telefonie. 

Propozycja 3
Możemy też skorzystać z Dropbox’a. W wersji bezpłatnej oferuje nam 2 GB miejsca w chmurz na nasze pliki. Do tego pozwala na synchronizację pomiędzy urządzeniami. W łatwy sposób możemy udostępniać foldery i łącza. 
Inne opcje to miejsca takie jak: Pcloud, HubiC, Idrive.

Z jakich narzędzi korzystać do przygotowania pomocy online?

Istnieje wiele różnych narzędzi, z których można skorzystać. Poniższe są bardzo pomocne, dlatego warto je przetestować i przekonać się, które z nich nam odpowiadają najbardziej. 
W netografii znaleźć można wszystkie potrzebne linki do propozycji programów i aplikacji do bardziej efektywnej pracy z nowoczesnymi technologami w edukacji wczesnoszkolnej. 

  • Canva. To narzędzie pozwala na tworzenie wielu rodzajów grafik, własnych tekstów na obrazy, treści graficznych, które można w łatwy sposób zapisywać na pulpicie, a potem przerzucać na swój dysk w chmurze. Narzędzie oferuje wiele różnych szablonów, z których możemy wybrać także szablony bezpłatne. Możemy przygotować rożne grafiki do zadań, gry, kolaże itp. Canva umożliwia udostępnianie plików oraz ich bezpośrednie pobieranie. Aby z niej skorzystać, należy utworzyć bezpłatne konto.
  • Wordart. Z pomocą tej strony stworzymy chmury wyrazów w różnych kształtach, kolorach, wielkościach. Oprogramowanie działa w wersji online, nie trzeba się logować ani tworzyć konta. Warto pamiętać, że przy przypadkowym zamknięciu okna przeglądarki niezapisane projekty zostaną utracone. Możemy potem zapisać swoje prace w formacie JPG i użyć np. na karcie pracy dla ucznia. 
  • Banki zdjęć. Poniższe propozycje to miejsca bezpłatne, które warto przetestować. Zawsze sprawdźmy, czy zdjęcie, które wybierzemy, ma odpowiednią licencję (CC0), która pozwala na korzystanie ze zdjęć bez przypisywania ich do danego autora. 

Jakie są główne zalety korzystania z różnych banków zdjęć?

  • zdjęcia można pobierać w różnych roz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy