Uczeń w sytuacji kryzysowej

Wspomaganie ucznia

Kryzys jest naturalnym zjawiskiem życiowym, które dotyka każdego człowieka. Stanowi dla nas trudne doświadczenie, ponieważ jego nadejście jest nieoczekiwane, nagłe i wszechogarniające, oznacza ono, że dotychczasowe strategie radzenia sobie z problemami przestają działać. To wydarzenie, które wykracza poza skalę zwyczajnego doświadczenia życiowego. Ponadto kryzys może wywoływać silne, przykre przeżycia, prowadzące do uczucia dyskomfortu, niepokoju i bezsilności, może również prowadzić do zaburzenia egzystencji, utraty zdrowia lub nawet życia. W większość przypadków kryzys zakończony jest pozytywną bądź negatywną zmianą. 

Możemy wyłonić grupę kryzysów, które są trudne dla każdego dziecka, jednak uważa się, że każdy kryzys należy rozpatrywać w sposób indywidualny i subiektywny. Uczeń znajdujący się w kryzysowej sytuacji zazwyczaj przejawia trudne, zaskakujące, nieprzemyślane i skrajne zachowania i różne symptomy. Warto mieć świadomość, że istnieją również przypadki, w których uczeń ukrywa swoje trudności i izoluje się od otoczenia. 

REKLAMA

Dzieci i młodzież bardzo różnie reagują na kryzys; badacze problemu wyłonili zbiór cech i zachowań charakterystycznych dla danej grupy wiekowej – tabela 11.

Tab. 1. Cechy i zachowania w kryzysie w podziale na grupy wiekowe dzieci

Grupa wiekowa

Symptomy Wspierające działania
Uczeń od 5. do 11. roku życia
  • Drażliwość
  • Płaczliwość
  • Tulenie się
  • Agresywne zachowanie
  • Jawne rywalizowanie z rodzeństwem o uwagę rodziców
  • Koszmary nocne, lęki nocne, lęk przed ciemnością i samotnością
  • Kłopoty z koncentracją na lekcjach
  • Apatyczność
  • Lęk przed doznaniem krzywdy, chorobą
  • Dezorientacja
  • Ogólny niepokój
Budowanie poczucia bezpieczeństwa poprzez dobre relacje, uważność, okazywanie wsparcia, zrozumienia, ciekawe formy działania, zapewnienie warunków do nauki i odpoczynku, rutynę dnia


Jak już wcześniej wspomniano, kryzys ma charakter indywidualny, jednak analizując zachowania i reakcje uczniów, możemy zauważyć, że trudności wynikają najczęściej z różnych form przemocy stosowanej wobec ucznia oraz ze śmierci bliskiej osoby.

W pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej zdarzają się sytuacje, kiedy zauważa on pewne symptomy u dziecka, mogące świadczyć o stosowaniu wobec niego przemocy. W takich przypadkach ważne jest, by wdrożyć odpowiednie procedury postępowania i zareagować poprzez podjęcie właściwych działań. Nauczyciel powinien być w szczególności czujny, jeśli zauważy u dziecka symptomy ujawniające się w sferze poznawczej, takie jak problemy z koncentracją uwagi i w nauce oraz przyswajaniu wiedzy, wyraźne obniżenie wyników szkolnych, zaburzenie rozwoju poznawczego, nieprawidłowy rozwój mowy; w sferze emocjonalnej mogą to być: objawy depresyjne i lękowe, silny niepokój, nadpobudliwość i rozdrażnienie, impulsywność, smutek i przygnębienie, płaczliwość, poczucie winy; w sferze społecznej zaś: przejawianie zachowań agresywnych wobec innych osób, izolowanie się od rówieśników, dystans w nawiązywaniu relacji z grupą, wycofywanie się z kontaktów, zachowania buntownicze i opozycyjne. Wyżej wymienione sytuacje obligują do podjęcia wnikliwej obserwacji, gdyż zachodzi podejrzenie, iż uczeń doświadcza przemocy. Warto wtedy przedsięwziąć środki ostrożności i wnikliwie przyjrzeć się funkcjonowaniu dziecka oraz jego otoczeniu. Do niepokojących symptomów, które powinny skłonić nauczyciela do podjęcia interwencji, należą też nieprawidłowości w rozwoju psychoseksualnym dziecka: inicjowanie zabaw o charakterze seksualnym i posiadanie wiedzy o seksualności nieadekwatnej do etapu rozwojowego i do wieku dziecka. Czujność wzbudzić powinien brak współpracy z rodzicami czy opiekunami dziecka: rodzice nie uczestniczą w spotkaniach klasowych z wychowawcą, unikają kontaktu z nauczycielami, nie interesują się sprawami i sytuacją szkolną ich dziecka. Oczywistym sygnałem ostrzegawczym są widoczne ślady zaniedbania dz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy