Uczeń przewlekle chory w szkole

Wspomaganie ucznia

Jednym z zadań, które stawia się przed nauczycielem, jest między innymi organizowanie pomocy i wsparcia dzieciom z różnego rodzaju trudnościami, chorobami, również przewlekłymi i niepełnosprawnościami. Wymaga to więc gruntownego zapoznania się z tym, jakie problemy mogą mieć tacy uczniowie i z jakimi ograniczeniami mierzą się każdego dnia. Okazuje się, że niezbędne staje się w tym procesie dostosowanie nie tylko warunków do potrzeb dzieci, ale również wybranie jak najlepszych metod i form pracy. Żeby jednak to było możliwe, konieczne będzie zrozumienie, co mieści się zarówno pod pojęciem niepełnosprawności ruchowej, jak i choroby przewlekłej.

Niepełnosprawność ruchowa

Towarzyszy uczniom z mózgowym porażeniem dziecięcym, zanikiem mięśni, skoliozą czy wiotkością stawów i martwicą kości. Każda z tych chorób wiąże się z odczuwaniem przez dziecko silnego dyskomfortu, a często również bólu. Nie da się także ukryć, że realizowanie obowiązku edukacyjnego jest tutaj po dwakroć utrudnione. Z jednej strony, w szkole, uczniowie muszą wykonywać mnóstwo aktywności ruchowych. Przemieszczają się z jednej sali do drugiej, piszą, spacerują po korytarzu, wchodzą i schodzą po schodach, ubierają się, korzystają z toalety. Dzieci niepełnosprawne bardzo często nie są w stanie wykonać tych rzeczy samodzielnie i potrzebują kogoś, kto będzie im udzielał wsparcia. Z drugiej strony, zahamowany może zostać tutaj również rozwój poznawczy, ponieważ w dużej mierze opiera się on na aktywności własnej dzieci i samodzielnym zdobywaniu przez niego doświadczeń. Z czym może się w takim razie mierzyć uczeń z niepełnosprawnością ruchową?

REKLAMA

Najczęstsze z trudności edukacyjnych

Wyróżnia się: 

  • trudności w rozwoju pamięci ruchowej – dziecko bardzo często nie jest w stanie odwzorować ruchu, więc nie uczy się pewnych automatyzmów;
  • zaburzenie w zakresie orientacji przestrzennej;
  • nieprawidłowości w rozwoju aparatu artykulacyjnego;
  • zdecydowanie dłuższy czas poświęcony na wykonanie określonych czynności oraz zużywanie energii i siły nieadekwatnie do podejmowanych aktywności;
  • osłabioną koncentrację, uwagę i skupienie;
  • bierność i niechęć do wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń;
  • widoczną wzmożoną męczliwość;
  • pojawianie się zachowań trudnych, często agresywnych lub buntowniczych;
  • występowanie różnorodnych lęków, w tym związanych z własnym zdrowiem lub z tym, co będzie się działo w przyszłości. 

Choroba przewlekła 

Diagnozuje się ją w momencie, kiedy dziecko ma jakieś trudności, które charakteryzuje długi czas trwania oraz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy