Niepełnosprawność ruchowa
Towarzyszy uczniom z mózgowym porażeniem dziecięcym, zanikiem mięśni, skoliozą czy wiotkością stawów i martwicą kości. Każda z tych chorób wiąże się z odczuwaniem przez dziecko silnego dyskomfortu, a często również bólu. Nie da się także ukryć, że realizowanie obowiązku edukacyjnego jest tutaj po dwakroć utrudnione. Z jednej strony, w szkole, uczniowie muszą wykonywać mnóstwo aktywności ruchowych. Przemieszczają się z jednej sali do drugiej, piszą, spacerują po korytarzu, wchodzą i schodzą po schodach, ubierają się, korzystają z toalety. Dzieci niepełnosprawne bardzo często nie są w stanie wykonać tych rzeczy samodzielnie i potrzebują kogoś, kto będzie im udzielał wsparcia. Z drugiej strony, zahamowany może zostać tutaj również rozwój poznawczy, ponieważ w dużej mierze opiera się on na aktywności własnej dzieci i samodzielnym zdobywaniu przez niego doświadczeń. Z czym może się w takim razie mierzyć uczeń z niepełnosprawnością ruchową?
REKLAMA
Najczęstsze z trudności edukacyjnych
Wyróżnia się:
- trudności w rozwoju pamięci ruchowej – dziecko bardzo często nie jest w stanie odwzorować ruchu, więc nie uczy się pewnych automatyzmów;
- zaburzenie w zakresie orientacji przestrzennej;
- nieprawidłowości w rozwoju aparatu artykulacyjnego;
- zdecydowanie dłuższy czas poświęcony na wykonanie określonych czynności oraz zużywanie energii i siły nieadekwatnie do podejmowanych aktywności;
- osłabioną koncentrację, uwagę i skupienie;
- bierność i niechęć do wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń;
- widoczną wzmożoną męczliwość;
- pojawianie się zachowań trudnych, często agresywnych lub buntowniczych;
- występowanie różnorodnych lęków, w tym związanych z własnym zdrowiem lub z tym, co będzie się działo w przyszłości.
Choroba przewlekła
Diagnozuje się ją w momencie, kiedy dziecko ma jakieś trudności, które charakteryzuje długi czas trwania oraz...