Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja na czasie

19 kwietnia 2022

NR 71 (Kwiecień 2022)

Tablica suchościeralna

0 69

Może być tak, że nie doceniamy tablicy w naszym codziennym szkolnym życiu. Traktujemy ją jako coś zupełnie normalnego i oczywistego. Jest w każdej klasie i dzięki niej łatwiej odbywają się zajęcia. Kiedyś tablica była podstawowym narzędziem, szczególnie ta czarna w komplecie z kredą i gąbką do ścierania. Teraz mamy nieco inne możliwości. Tablice są interaktywne, możemy po nich pisać suchościeralnymi mazakami, przyczepiać różne rzeczy magnesami i wyświetlać na nich różne materiały przygotowane przez nas lub zaprogramowane przez kogoś innego. Jeśli spojrzymy na tablicę w nieco inny sposób, będziemy mogli mieć zawsze jakieś dodatkowe sposoby na zaskoczenie uczniów przy pomocy różnych tablic.

Tablica, czyli co?

Zacznijmy od tego, jakie tablice możemy mieć do dyspozycji. I nie są to tylko i wyłącznie tablice wiszące w szkole i w każdej klasie, ale także takie, które możemy zabrać ze sobą do pracy, a uczniowie na lekcje. Możemy wykorzystać tablicę formatu A4 lub mniejszą. W klasie możemy postawić także tablice mniejsze niż te szkolne, które możemy oprzeć o jakieś mebel np. stolik. Możemy także mieć tablice w formie kartonu, który jest pokryty specjalną czarną powłoką, po której można pisać kredą. Dostępne są również specjalne farby do ścian, które po kilku warstwach dają efekt tablicy do pisania kredą. 

Tablica DIY – czyli tablica wykonana własnoręcznie

Uczniowie mogą sami stworzyć swoje tablice, a do tego potrzebują jedynie kartki z bloku – najlepiej technicznego – oraz sztywnej koszulki na dokumenty. I to tyle (albo aż tyle). Możemy użyć zwykłej koszulki na dokumenty, ważne, żeby miała śliską strukturę. Wówczas łatwo będzie po niej pisać i zmazywać. Jak sami widzicie – do pracy z taką tablicą nie potrzeba technologicznie zaawansowanych przedmiotów. Warto kupić od razu kilka markerów suchościeralnych z małą gąbeczką. Jeśli jednak takich nie znajdziemy – możemy użyć chusteczki higienicznej lub jakiegoś miękkiego materiału. Zapiski można ścierać od razu, nie powinno zostawać zbyt dużo śladów i smug. Jeśli notatki lub rysunki zostają na tablicy na dłuższy czas – można zaopatrzyć się w spray zmywający tablice suchościeralne, jest do kupienia w różnych sklepach, np. Action. Jeśli nie mamy takiego preparatu, możemy wykorzystać do tego zwykły żel antybakteryjny na bazie alkoholu. Trzeba będzie uważnie go zaaplikować i po przetarciu chwilę poczekać. Sposób z żelami antybakteryjnymi odkryłam przypadkowo dobrych kilka lat temu, kiedy prowadziłam zajęcia w pewnej firmie, w której nie było gąbki do tablicy. A że zawsze mam w torebce żel antybakteryjny – postanowiłam go użyć i od tego czasu jest to pewny sposób na zmazywanie zapisanych rzeczy na tablicy. Warto jednak pamiętać, że przy użyciu żelu antybakteryjnego, dobrze byłoby najpierw przetestować go na małej powierzchni, w niewidocznym miejscu. Należy także dokładnie wycierać powierzchnię, żeby nie powstały smugi. Wiele zależy także od jakości markerów do tablic suchościeralnych – są takie, które łatwiej zmazać, a są też takie, które zmazać jest zdecydowanie trudniej. 

POLECAMY

O czym trzeba pamiętać, korzystając z takiego rozwiązania?

Przede wszystkim powinniśmy wybrać odpowiednie pisaki suchościeralne dla ucznia. Do wyboru są grubsze, węższe oraz z gąbeczką do zmazywania na końcu skuwki. Różna jest też wielkość końcówki do pisania. Dobrym rozwiązaniem będzie danie uczniowi szansy na przetestowanie dwóch lub trzech pisaków, a następnie wybranie tego najbardziej odpowiedniego. Do zwykłego pisania dobrze sprawdzi się niebieski kolor, który będzie najbardziej zbliżony do koloru pióra. Przy zadaniach z odwzorowaniem/rysowaniem warto mieć kilka kolorów. 

Żeby pisaki wystarczyły na długo – uczniowie powinni pamiętać o dokładnym zamykaniu i trzymaniu pisaków w odpowiedniej pozycji. Dostępne są też takie małe pisaki, które mają wbudowany magnes, dzięki czemu w łatwy sposób można je przyczepić na tablicy i się tak łatwo nie zgubią.

Jak pracować z tablicami? 

Możemy tutaj pomyśleć o aktywnościach, które mogą wykonywać uczniowie sami w domu, jak również o takich, które możemy robić wspólnie w klasie. Poniżej kilka pomysłów. 

Odwzorowanie 
Rysujemy na tablicy różne kształty. Może być to koło, kwadrat czy prostokąt – co tylko chcemy, ale to, co jest możliwe do przerysowania dla uczniów. Zamykamy to wszystko w jakiejś formie, na przykład w ramce z prostokąta. W ten sposób stworzymy pewien rysunek graficzny. Wewnątrz ramki będącej prostokątem umieszczamy pewne elementy, a zadaniem uczniów jest odwzorowanie na swoich tablicach kształtów z tablicy głównej. Dobre w tym wszystkim jest to, że uczniowie mogą wiele razy zmazywać i zapisywać lub rysować od nowa.

Od uczniów 
Zawsze polecam też taki rodzaj ćwiczenia – zabawy, który zostanie wymyślony przez uczniów. Dzięki temu ich ciekawość będzie nieco zaspokojona i będą mogli kreatywnie zdobywać doświadczenie w projektowaniu różnych gier i zabaw. Pewnie pojawiają się pomysły, które są bardziej lub mniej interesujące dla całej klasy. Warto to jednak zbadać, więc dajcie uczniom szansę na wymyślenie swoich aktywności z tablicą.

Odrysowywanie 
W tej zabawie uczniowie odrysowują na tablicy kształty różnych przedmiotów. Dobór, wielkość i ich ilość zależy od tego, jak duża jest tablica. Jeśli jest to format A4, to mogą być to mniejsze rzeczy, np. przybory z piórnika. Możemy też to zrobić w ten sposób, że każdy uczeń odrysowuje tylko jedną rzecz na środku tablicy. A następnie cała reszta zgaduje, co zostało odrysowane. Jeśli jest to za proste – można zabawę nieco utrudnić, pokazując uczniom tablicę z narysowanym przedmiotem tylko przez kilka sekund. Możemy też poprosić uczniów, żeby przynieśli po jednym przedmiocie. Zabawa może wyglądać tak, że na tablicy kilku uczniów jednocześnie odrysowuje swoje przedmioty. Następnie reszta klasy zgaduje, co zostało narysowane. Później można ułożyć jakieś zdania lub historyjkę czy dialog. Żeby pozostali uczniowie siedzący w ławkach nie podglądali – prosimy ich o zamknięcie oczu i odwrócenie się plecami do tablicy podczas odrysowywania przedmiotów. 

Przerywana linia
Możemy przygotować dla uczniów także taką wersję tego ćwiczenia, że to my odrysowujemy na tablicy jakiś przedmiot, ale używamy linii przerywanej. Dzięki temu będzie to nieco utrudnione odgadywanie. 

Kilka przedmiotów 
Na tablicy odrysowujemy kilka przedmiotów nałożonych na siebie. Wtedy każdy przedmiot ma inny kształt i wielkość. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie, jakie to są przedmioty i obliczenie, ile ich jest.

Popularne gry
Na tablicach uczniowie mogą grać w popularne gry, np. kalambury, statki, bingo, krzyżówki i wszystkie inne, które wykorzystują zapisanie różnych rzeczy na kartce papieru.

Dyktando 
Przygotowujemy dla uczniów krótkie wyrazy lub zdania, które następnie czytamy, a zadaniem uczniów jest je zapisać. Może być to zapis wielkimi literami lub też możemy mówić dany wyraz, a uczniowie go rysują. Zadbajmy o to, aby wyrazy były proste do narysowania, a rysunki symboliczne. Jeśli jest wyraz „góra” – wystarczy po prostu kształt stożka. Jeśli jest to zwierzę, to wystarczy sam kontur. Możemy także poprosić uczniów (jeśli są chętni), aby sami zgłosili się do podyktowania kilku wyrazów lub dwóch zdań dla klasy.

Rysowanie ze słuchu 
W tym ćwiczeniu przygotowujemy dla uczniów opis obrazka, który będzie do narysowania. Może to wyglądać w ten sposób, że dyktujemy uczniom „w prawym górnym rogu narysuj chmurkę, w lewym górnym rogu słońce, na dole kartki narysuj trawę, a na środku domek z kominem”. W tym ćwiczeniu postawmy na krótkie zdania i rzeczowniki łatwe do narysowania. Lepiej taki opis sobie zapisać i ponownie przeczytać, aby uczniowie mogli sprawdzić, czy wszystko narysowali na właściwym miejscu. Następnie uczniowie w parach wymieniają się swoimi obrazkami i dyskutują o tym, jakie są podobieństwa, a jakie różnice. Bierzemy tutaj pod uwagę to, że nawet jeśli przedstawiamy uczniom ten sam opis, to wykonanie obrazka będzie różne, co jest zupełnie normalne. Opis obrazka możemy też nagrać i odtworzyć uczniom. Wtedy czytajmy powoli i róbmy przerwy w nagraniu.

Inne wykorzystania tablic

Tablicę zrobioną samodzielnie można wykorzystać w klasie. Wystarczy przymocować ją do tablicy korkowej i zapisywać na niej zmieniające się rzeczy. Na przykład codziennie zapisujemy, jaka jest data i rysujemy symbol pogody. Może to być jednak coś zupełnie innego, ustalonego z uczniami. Jeś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy