Świadome nauczanie – samoocena i ocena koleżeńska ucznia

Pedagogiczne inspiracje

W ocenianiu kształtującym dążymy do tego, aby uczenie się stało się w pełni świadomym działaniem ucznia. W tym długim procesie wspieramy go w dążeniu do celu, prowadząc z nim dialog i motywując do nauki przy zastosowaniu bogatego wachlarza metod. Ocena koleżeńska i samoocena pracy ucznia to chyba najtrudniejsze elementy strategii oceniania kształtującego. Wymagają wysokiego poziomu samoświadomości ucznia i wiedzy na temat własnego uczenia się. 

Technika świateł drogowych 

Stosowanie samooceny można zacząć wprowadzać już w edukacji wczesnoszkolnej od stosowania prostych technik, jak technika świateł drogowych, która pozwala na uzyskanie przez nauczyciela szybkiej informacji o tym, czy może dalej pójść z materiałem. W technice tej wykorzystujemy trzy kartki w kolorach: czerwonym, żółtym i zielonym, które kolejno przekazują informację do nauczyciela: „wiem wszystko i rozumiem”, „nie jestem pewien tego, co potrafię” oraz „potrzebuję wsparcia i pomocy”. Podniesienie kartki na lekcji w danym momencie pozwala nauczycielowi na uzyskanie informacji zwrotnej o tym, jak przebiega praca uczniów na lekcji. Rozwiązaniem problemu może być prośba o połączenie się w pary uczniów z kolorami zielonymi i żółtymi. Wystąpi wtedy proces wzajemnego uczenia się od siebie. Uczniów z kartkami w kolorze czerwonym nauczyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy