Każdy nauczyciel z pewnością zdaje sobie sprawę, że stopień opanowania przez ucznia materiału zależy od jego aktywności na lekcji, na którą z kolei wpływają wykorzystywane metody pracy. Badania wskazują, że zapamiętujemy 10% z tego, co słyszymy, 20% z tego, co widzimy, 40–50% z tego, o czym rozmawiamy i aż 90% z tego, co sami robimy, przeżywamy. Z tego powodu coraz popularniejsze stają się metody aktywizujące.
Metody aktywizujące to te, dzięki którym uczeń poszerza swoją wiedzę, pogłębia zainteresowania, rozwija pomysły, a przede wszystkim komunikuje się z innymi, dyskutując na różne tematy. Główną zaletą tych metod jest doskonalenie umiejętności przydatnych nie tylko w czasie lekcji, ale również w życiu codziennym. Są to np. właściwe zachowanie się w nowej sytuacji, łączenie zdarzeń i faktów w związki przyczynowo-skutkowe, myślenie analityczne i krytyczne. Prowadząc zajęcia z wykorzystaniem metod aktywnych należy ustalić z uczniami kilka zasad:
REKLAMA
- Wszyscy są równi (nie ma uczniów lepszych/gorszych);
- Każdy ma prawo popełniać błędy;
- Nauczyciel aktywnie wspiera pracę uczniów;
- Każdy bierze udział w zajęciach, nawet jeśli czegoś nie wie lub nie potrafi.
Tego typu metody pracy dzielimy na:
- Metody problemowe – rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, analizowania, wyjaśniania, porównywania i wnioskowanie na podstawie różnorodnych źródeł informacji np. filmów, r...