Przyroda niejedno ma imię...

Scenariusz zajęć

Gdy rozmawiamy z dziećmi na tematy przyrodnicze, zwykle przedstawiamy naturę w aspekcie piękna, miłych wrażeń, przyjemnych zapachów, wyjątkowych smaków, zdrowego i bezpiecznego środowiska życia. Rzadziej pojawia się druga strona medalu, nie mniej istotna dla życia i bezpieczeństwa ludzi. Tymczasem natura to także ogromna ilość trucizn wytwarzanych przez rośliny, grzyby i zwierzęta, walka o przetrwanie naznaczona bezwzględnymi reakcjami w sytuacjach zagrożenia i okrutnością w zdobywaniu pożywienia i ochronie potomstwa. Jak uchronić dzieci przed niebezpieczeństwami czyhającymi na nie ze strony przyrody, jak je przygotować do odpowiedniego postępowania, gdy zagrożone jest ich życie i zdrowie, a w pobliżu nie ma osób dorosłych? Nie ulega wątpliwości, że należy o to zadbać odpowiednio wcześniej, systematycznie odsłaniając „niebezpieczne karty” przyrody. Niniejszy scenariusz jest propozycją takich właśnie lekcji.

Zamieszczone niżej pomysły w całości lub części mogą być zrealizowane zarówno w klasie I, II, jak i III, w formie dostosowanej do wieku i możliwości grupy.

REKLAMA

Zajęcia powinny być przeprowadzone nie tylko w sali lekcyjnej, ale też w terenie (np. w otoczeniu szkoły, w wybranym ogrodzie, w parku, w pobliskim lesie).

O ilości czasu przeznaczonego na realizację poszczególnych zadań zadecyduje nauczyciel. Zważywszy, że są to zagadnienia bardzo istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa dzieci, należałoby przeznaczyć na nie minimum 4–5 godzin, np. po 1 godzinie dziennie w ciągu tygodnia.

 

Temat dnia aktywności 

Przyroda niejedno ma imię…

Cele ogólne

  • edukacja przyrodnicza na rzecz bezpieczeństwa dzieci,
  • pogłębienie wiadomości na temat roślin, grzybów i zwierząt

Cele szczegółowe

Uczniowie:

  • znają gatunki roślin i grzybów trujących
  • znają gatunki zwierząt zagrażających bezpieczeństwu ludzi
  • wiedzą, dlaczego rośliny i grzyby mogą być niebezpieczne
  • znają przyczyny niebezpiecznego zachowania się zwierząt
  • zdają sobie sprawę z tego, że w wielu przypadkach niebezpieczeństwom można zapobiec
  • wypracują model postępowania w sytuacjach niebezpiecznych dla życia i zdrowia
  • wiedzą, że naturalne, niebezpieczne trucizny wytwarzane przez różne organizmy mogą być wykorzystywane przez ludzi do produkcji leków
  • stworzą album „Rośliny i grzyby jadalne oraz ich trujące sobowtóry”

Metody 
i techniki pracy

  • pogadanka
  • obserwacja bezpośrednia
  • ćwiczenia praktyczne
  • praca z różnymi źródłami inform...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy