Rozwijanie umiejętności matematycznych odbywa się zawsze w oparciu o aktywność własną, czyli działalność indywidualną ucznia. Matematyka jest dziedziną, której nie da się nauczyć, przyswoić ani poznać wyłącznie w oparciu o metodę podającą. Istotnym czynnikiem pozwalającym na doskonalenie i rozwijanie indywidualnych umiejętności dzieci jest praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy, co najczęściej sprowadza się do wykonywania określonych zadań i ćwiczeń w ramach poznawanego obszaru tematycznego.
Jak twierdzą Beata Bugajska-Jaszczołt oraz Monika Czajkowska, „rozwiązując [zadania], uczniowie uczą się, jak radzić sobie w sytuacjach nowych, jak pokonywać przeszkody natury emocjonalnej, intelektualnej i motywacyjnej. Poprzez rozwiązywanie zadań uczniowie kształtują i rozwijają postawę aktywnego, twórczego podchodzenia do problemów.
POLECAMY
Niniejszy artykuł zawiera propozycje ćwiczeń z zakresu pomiaru długości i wyznaczania odległości pomiędzy obiektami, tj. miastami, osobami, przedmiotami itp. Odwołując się do podstawy programowej na tym etapie kształcenia „Uczeń mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr; wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar (bez wyrażeń dwumianowanych i zamiany jednostek w obliczeniach formalnych); używa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych, np. jechaliśmy autobusem 27 kilometrów (bez zamiany na metry)”.2Zanim zaprezentujemy praktyczną stronę realizacji tego zagadnienia w postaci kilku przykładowych zadań dla nauczycieli, które mogą stanowić inspirację do tworzenia podobnych propozycji ćwiczeń na zajęciach z dziećmi, przypomnijmy, jakie jednostki wykorzystywane są do pomiaru długości. Od ich poznania winno się rozpocząć każde praktyczne działanie w obrębie tego obszaru tematycznego.
Przypomnijmy:
W sytuacji obliczania długości odcinków bądź odległości pomiędzy obiektami używamy następujących jednostek:
1 cm – 1 centymetr
1 m – 1 metr
1 km – 1 kilometr
Zależności pomiędzy jednostkami przedstawiają się następująco:
1 km = 1000 m
1 m = 100 cm
1 cm = 10 mm
Poniżej prezentujemy propozycje ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dziećmi na zajęciach lekcyjnych w ramach edukacji matematycznej bądź też na zajęciach indywidualnych z uczniem – w celu rozwijania jego zainteresowań matematycznych lub niwelowania trudności w uczeniu się matematyki. Pragniemy zaznaczyć, iż stanowią one jedynie propozycje zadań dla dzieci, które można z powodzeniem rozbudowywać i modyfikować.
Przykład 1. Budujemy ogrodzenie
Podczas zabawy klockami Wojtek postanowił stworzyć wybieg dla swoich ulubionych zabawkowych zwierząt – koni. Wybrał w tym celu przestrzeń na dywanie, którą ogrodził 9 płotkami każdy z nich ma 8 cm szerokości.
Jaką długość ma ogrodzenie wybiegu stworzonego przez Wojtka?
Jakie dwa typy działań można wykorzystać w tym zadaniu, aby otrzymać jego rozwiązanie?
Przykład 2. Sadzimy warzywa
Mama Zosi sadziła w ogródku marchew i buraki.
Posadziła dwa rządki po 12 marchewek w odstępach po 6 cm i 2 grządki buraków – po 16 sztuk buraków w odstępach po 5 cm. Która grządka – buraków czy marchewek – jest dłuższa?3 Jak można to obliczyć?
Przykład 3. Tory
Wiktor bawił się kolejką. Postanowił stworzyć dla niej tory. Efekt jego pracy przedstawia się następująco:
Przyjrzyj się rysunkowi i zaproponuj, jak zmierzyć długość zaprojektowanych przez Wiktora torów?
Uwaga! Nie można torów rozdzielać, niszczyć itp.
Propozycja rozwiązania:
W tym przypadku długość torów to obwód. Obwiedź tory sznurkiem, a następnie zmierz jego długoś ć za pomocą linijki. W ten sposób dowiesz się, jaka jest długość torów.
Stosując tę metodę pomiaru możesz też określać długość innych przedmiotów, części ciała itp.
Zmierz za pomocą sznurka:
■ obwód talii,
■ długość swojej nogi,
■ wysokość szafy,
■ długość stołu,
■ i podaj uzyskane wyniki.
Przykład 4. Droga do szkoły
Przyjrzyj się poniższemu schematowi. Który z chłopców ma bliżej do szkoły? O ile?
Określ, ile to centymetrów.
Przykład
...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!