Przed świętami i po świętach

Kącik małego odkrywcy

Zakupy, szykowanie prezentów, sprzątanie, pranie, zmywanie, gotowanie, pieczenie – to prace przedświąteczne, ale też znakomita okazja do odkrywania tajemnic otaczającego świata. A po świętach… znów sprzątanie, pranie i zmywanie, a do tego jeszcze zabezpieczanie nie zjedzonych potraw przed zepsuciem. We wszystkich wymienionych pracach w miarę możliwości powinny współuczestniczyć dzieci – po to, by w płynny sposób przejmować obowiązki dorosłych, a przy okazji coś ciekawego podejrzeć, coś nowego odkryć, czegoś przydatnego w życiu się nauczyć. I rzecz jasna – od czasu do czasu służyć dorosłym swoją wiedzą nabytą na drodze naukowych doświadczeń.

Nie można zapomnieć też o dobrej zabawie – szczególnie przydatnej, gdy trzeba zająć się młodszym rodzeństwem lub „zagospodarować” czas, gdy rodzice zajęci są gośćmi.

REKLAMA

Przykładowe eksperymenty zamieszczone w niniejszym artykule otwierają giełdę pomysłów na to, by święta nie kojarzyły się dzieciom tylko z oczekiwaniem na drogie prezenty i spędzaniem czasu przy półkach supermarketów, nastawionych nie na wartości i tradycje, ale wyłącznie na szybki i łatwy zysk.

Łyk fizyki dla fanów porządku w każdym domowym kątku

Podczas przedświątecznego, dokładnego porządkowania domu nietrudno zauważyć, że kurz i inne zanieczyszczenia nierównomiernie rozkładają się w różnych miejscach mieszkania. Dorośli wiedzą, gdzie zbiera się najwięcej kurzu i pajęczyn, ale czy wiedzą to również dzieci? Raczej nie przywiązują do tego wagi i w związku z tym należy skierować ich wzrok w takie właśnie miejsca.

Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebne będą:

  • ogrzewane pomieszczenie z telewizorami, komputerami i innymi urządzeniami technicznymi wytwarzającymi podczas pracy ciepło,
  • lekko zwilżone ściereczki do kurzu (najlepiej białe, ponieważ na takich zanieczyszczenia będą bardziej widoczne).

Przebieg eksperymentu:

  • Uczestnicy zajęć zbierają się np. w pracowni komputerowej, w której wszystkie komputery i inne urządzenia działające na prąd są wyłączone.
  • Każde dziecko otrzymuje zwilżoną ściereczkę do kurzu.
  • Zadaniem uczestników zajęć jest sprawdzenie za pomocą ściereczki, w jakich miejscach pracowni zbiera się najwięcej kurzu, a w jakich najmniej.

Co się okaże? Najwięcej kurzu i innych zanieczyszczeń zbiera się wokół kaloryferów, a także urządzeń wytwarzających podczas swojej pracy ciepło, czyli komputerów.

Z czego wynika ten nierównomierny rozkła...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy