Głównymi celami niżej opisanych eksperymentów jest budzenie zainteresowań chemicznych uczniów połączone z przygotowaniem oryginalnych niespodzianek dla pań i koleżanek z okazji Dnia Kobiet, a także kształtowanie prawidłowego rozumienia otaczającego świata i tego, co się w nim dzieje. Ostatecznym efektem będzie zrozumienie, że to nie chemia, a człowiek decyduje o tym, w jaki sposób zostaną wykorzystane osiągnięcia i odkrycia naukowe z zakresu tej nauki.
REKLAMA
Zamiast cukierka – słodki seler naciowy
To wartościowe, zdrowe warzywo w rzeczywistości nie ma słodkiego smaku i być może dlatego nie przez wszystkie dzieci jest lubiane. Istnieje bardzo prosty sposób na jego „osłodzenie”, niekoniecznie przez posypanie cukrem.
Należy przygotować:
- 2 liście selera naciowego (najlepiej wewnętrzne),
- 2 słoiki lub 2 szklanki,
- 4 łyżki cukru,
- etykietkę z napisem „cukier”,
- wodę (tyle, żeby zajmowała ponad połowę szklanych naczyń).
Wypełnić szklane naczynia wodą. Do jednego z nich wsypać cukier i przykleić etykietkę. Wodę w tym naczyniu mieszać dotąd, aż cukier całkowicie się rozpuści. Wstawić liście selera do obu naczyń na ok. 48 godzin. Następnie wyjąć je z wody i dać uczniom do skosztowania. Dzieci powinny spróbować zarówno części zanurzonych w wodzie, jak i końcówek liści.
Co się okaże? Seler zanurzony w niesłodzonej wodzie nie zmieni swego smaku, zaś seler zanurzony w wodzie osłodzonej będzie miał wyraźnie słodki smak – najsłodsze będą te części liścia, które były zanurzone w słodkim roztworze.
Jak to wyjaśnić? Odbywa się to dzięki wędrówce wody, wraz z różnymi substancjami chemicznymi, od znajdujących się najniżej c...