Chemiczne niespodzianki na Dzień Kobiet

Kącik małego odkrywcy

Powszechnie panujące, stereotypowe przekonanie, że chemia wniosła do życia człowieka wiele złego, należy zdecydowanie odłożyć do lamusa. Najwyższy czas zwrócić uwagę dzieci na to, że to nie chemia, ale nieznajomość jej praw  i tajemnic spowodowały liczne negatywne opinie związane z tą dziedziną nauki. Wszystkie bez wyjątku procesy zachodzące w naturalnym środowisku, bez jakiejkolwiek ingerencji człowieka, oparte są przecież na reakcjach chemicznych! Poza tym bardzo niesprawiedliwe są opinie typu „wszystko przez chemię” lub „chemia to na pewno nic dobrego”. Czy na przykład leki przeciwbólowe, wielokrotne przetwarzanie i powtórne wykorzystywanie surowców lub możliwość zastąpienia futer ze skór rzadkich zwierząt zupełnie podobnymi, nie gorzej spełniającymi swą funkcję futrami sztucznymi – czy to także zło płynące z chemii? 

Głównymi celami niżej opisanych eksperymentów jest budzenie zainteresowań chemicznych uczniów połączone z przygotowaniem oryginalnych niespodzianek dla pań i koleżanek z okazji Dnia Kobiet, a także kształtowanie prawidłowego rozumienia otaczającego świata i tego, co się w nim dzieje. Ostatecznym efektem będzie zrozumienie, że to nie chemia, a człowiek decyduje o tym, w jaki sposób zostaną wykorzystane osiągnięcia i odkrycia naukowe z zakresu tej nauki.

REKLAMA

Zamiast cukierka – słodki seler naciowy

To wartościowe, zdrowe warzywo w rzeczywistości nie ma słodkiego smaku i być może dlatego nie przez wszystkie dzieci jest lubiane. Istnieje bardzo prosty sposób na jego „osłodzenie”, niekoniecznie przez posypanie cukrem. 

Należy przygotować:

  •  2 liście selera naciowego (najlepiej wewnętrzne),
  •  2 słoiki lub 2 szklanki,
  •  4 łyżki cukru,
  •  etykietkę z napisem „cukier”,
  •  wodę (tyle, żeby zajmowała ponad połowę szklanych naczyń).

Wypełnić szklane naczynia wodą. Do jednego z nich wsypać cukier i przykleić etykietkę. Wodę w tym naczyniu mieszać dotąd, aż cukier całkowicie się rozpuści. Wstawić liście selera do obu naczyń na ok. 48 godzin. Następnie wyjąć je z wody i dać uczniom do skosztowania. Dzieci powinny spróbować zarówno części zanurzonych w wodzie, jak i końcówek liści. 

Co się okaże? Seler zanurzony w niesłodzonej wodzie nie zmieni swego smaku, zaś seler zanurzony w wodzie osłodzonej będzie miał wyraźnie słodki smak – najsłodsze będą te części liścia, które były zanurzone w słodkim roztworze.

Jak to wyjaśnić? Odbywa się to dzięki wędrówce wody, wraz z różnymi substancjami chemicznymi, od znajdujących się najniżej c...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy