Określenia cyberprzestrzeń jako pierwszy w ostatnim stuleciu XX wieku użył w swojej powieści amerykański pisarz William Gibson. Według niego była ona halucynacją. W ślad za Gibsonem poszli w latach 90. XX w. badacze rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, stosując w cybernetyce termin cyberprzestrzeni. Cyberprzestrzeń to wirtualna rzeczywistość, synonim przestrzeni informacyjnej, nie tylko Internet, ale również wcześniejsze zdobycze techniki takie jak radio, telewizja, telefon, linie telefoniczne i fale Hertza. Główne zagrożenia wynikające z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych to: uzależnienie, poznawanie nieodpowiednich do wieku treści zamieszczanych w Internecie, cyberprzemoc czy nawiązywanie kontaktów z nieznajomymi. Aby wyjść naprzeciw problemom zagrożeń płynących z cyberprzestrzeni, warto podjąć działania profilaktyczne, których celem jest uświadomienie dzieciom, że rozwój oraz korzystanie z nowoczesnych technologii stwarza zagrożenia, które mogą dotknąć każdego z nich.
POLECAMY
P. Aftab podaje następujące zadania szkoły w zakresie profilaktyki w sieci:
- ochrona młodego człowieka przed negatywnymi skutkami uczestnictwa w rzeczywistości wirtualnej,
- kształtowanie umiejętności współpracy, współdziałania i współżycia w realnym świecie, wskazywanie wartości kontaktów międzyludzkich,
- pomoc uczniom w rozumieniu sprzecznych wiadomości zawartych w Internecie,
- diagnozowanie uczniów uzależnionych i niesienie im pomocy,
- propagowanie zdrowego trybu życia.
Istotnym działaniem na rzecz profilaktyki zagrożeń w cyberprzestrzeni jest Dzień Bezpiecznego Internetu. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (wcześniejsza nazwa: Fundacja Dzieci Niczyje) oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest...