Profilaktyka zagrożeń w cyberprzestrzeni

wśród najmłodszych

Akademia nauczyciela

Współczesny uczeń już od najmłodszych lat korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnych, a świat, w którym żyje składa się z dwóch rzeczywistości – pierwszą z nich jest ta realna, natomiast druga to cyber. Taka sytuacja powoduje, że obok tradycyjnych zagrożeń płynących z codziennego życia pojawiają się nowe, dotąd nieznane i niebezpieczne, związane z cyberprzestrzenią.

Określenia cyberprzestrzeń jako pierwszy w ostatnim stuleciu XX wieku użył w swojej powieści amerykański pisarz William Gibson. Według niego była ona halucynacją. W ślad za Gibsonem poszli w latach 90. XX w. badacze rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, stosując w cybernetyce termin cyberprzestrzeni. Cyberprzestrzeń to wirtualna rzeczywistość, synonim przestrzeni informacyjnej, nie tylko Internet, ale również wcześniejsze zdobycze techniki takie jak radio, telewizja, telefon, linie telefoniczne i fale Hertza. Główne zagrożenia wynikające z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych to: uzależnienie, poznawanie nieodpowiednich do wieku treści zamieszczanych w Internecie, cyberprzemoc czy nawiązywanie kontaktów z nieznajomymi. Aby wyjść naprzeciw problemom zagrożeń płynących z cyberprzestrzeni, warto podjąć działania profilaktyczne, których celem jest uświadomienie dzieciom, że rozwój oraz korzystanie z nowoczesnych technologii stwarza zagrożenia, które mogą dotknąć każdego z nich.

POLECAMY

P. Aftab podaje następujące zadania szkoły w zakresie profilaktyki w sieci:

  • ochrona młodego człowieka przed negatywnymi skutkami uczestnictwa w rzeczywistości wirtualnej,
  • kształtowanie umiejętności współpracy, współdziałania i współżycia w realnym świecie, wskazywanie wartości kontaktów międzyludzkich,
  • pomoc uczniom w rozumieniu sprzecznych wiadomości zawartych w Internecie,
  • diagnozowanie uczniów uzależnionych i niesienie im pomocy,
  • propagowanie zdrowego trybu życia.

Istotnym działaniem na rzecz profilaktyki zagrożeń w cyberprzestrzeni jest Dzień Bezpiecznego Internetu. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (wcześniejsza nazwa: Fundacja Dzieci Niczyje) oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK) – realizatorów unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy