Coraz większym zainteresowaniem cieszy się idea coachingu w edukacji. Istnieje coraz więcej materiałów dla nauczycieli oraz szkoleń czy kursów, które przedstawiają plusy takiego podejścia w edukacji. O ile dla uczniów starszych takie rozwiązanie wydaje się być zasadne, to co z ideą coachingu uczniów młodszych w klasach I–III? Czy jest to w ogóle możliwe? Jeśli tak, to jak przedstawić wybrane narzędzia coachingowe w taki sposób, aby uczniowie chcieli z nimi pracować?
Dział: Akademia nauczyciela
Na przestrzeni ostatnich lat socjoterapia coraz częściej wykorzystywana jest w codziennej pracy z dziećmi, które przejawiają zaburzenia zachowania, trudności adaptacyjne oraz zaburzenia emocjonalne. Pojawiło się w związku z tym mnóstwo publikacji dotyczących zastosowań socjoterapii przy różnego typu zaburzeniach dzieci i młodzieży. W przypadku jakich zaburzeń warto zastosować zajęcia socjoterapeutyczne?
Współczesny uczeń już od najmłodszych lat korzysta z technologii informacyjno-komunikacyjnych, a świat, w którym żyje składa się z dwóch rzeczywistości – pierwszą z nich jest ta realna, natomiast druga to cyber. Taka sytuacja powoduje, że obok tradycyjnych zagrożeń płynących z codziennego życia pojawiają się nowe, dotąd nieznane i niebezpieczne, związane z cyberprzestrzenią.
W edukacji wczesnoszkolnej ważne jest wspomaganie rozwoju czynności manualnych małego ucznia. Ćwiczenia usprawniające dłonie sprzyjają bowiem szybszemu opanowaniu trudnej umiejętności kształtnego pisania liter. Poniżej prezentujemy cztery zabawy, które mogą znaleźć zastosowanie na tym etapie pracy z dzieckiem. Przy wykorzystaniu zabawowej fabuły działania plastycznego prowokują one do wykonywania różnorodnych i zarazem precyzyjnych ruchów rękoma. Równocześnie powstaną dzieła, które z pewnością ucieszą dzieci. Opisane zabawy łączy wspólny motyw – zima.
Praca z uczniami wiąże się z różnymi wyzwaniami wychowawczymi, niezależnie od etapu nauczania. Czasami dotyczą one konfliktów między dziećmi, czasami trudności w nauce, a czasami są na tyle skomplikowane, że bez fachowej wiedzy i odpowiednich technik trudno jest uporać się z problemem. Do tej ostatniej grupy możemy zaliczyć manipulacje stosowane przez uczniów. Jak radzić sobie z manipulacjami, jak diagnozować sytuacje i przyczyny takich zachowań oraz jak nie dać się wciągnąć w szantaż emocjonalny – to wszystko postaramy się uporządkować w niniejszej części cyklu.