Pomóż pokonać nieśmiałość

Wspomaganie ucznia

Nieśmiałość to zjawisko, które w znacznym stopniu utrudnia funkcjonowanie, występuje w sytuacjach społecznych, powodując nieprzyjemne uczucia, prowadzące do pewnego rodzaju „paraliżu”, obezwładnienia, odczuwania przymusu wycofywania się z trudnych sytuacji. Zapewne każdy nauczyciel na swojej drodze spotkał ucznia nieśmiałego i tym samym mógł obserwować, jak wielkim jest to problemem.

Symptomy nieśmiałości, które możemy zauważyć wśród naszych uczniów, mają szerokie spektrum – poczynając od zaburzeń głosowych, przez objawy czerwienienia się twarzy lub bladości, po trudności w poruszaniu się i drżenie ciała. Zjawisko nieśmiałości związane jest z postrzeganiem własnej osoby i lękami powstałymi wskutek zaburzeń spowodowanych niepowodzeniami w działaniu. Dziecko, które ma trudności w realizacji postawionych przed nim zadań, staje się wycofane, nie chce podejmować dalszych prób, izoluje się. Nieśmiałość związana jest także z pojęciem niskiej samooceny, która najczęściej jest wynikiem rzeczywistych niepowodzeń, wskutek których dziecko zaczyna postępować nader ostrożnie i oczekuje na swojej drodze trudności. Jest to zatem rodzaj lęku społecznego o podłożu emocjonalnym związanym z negatywnym postrzeganiem siebie. Pojawienie się u ucznia tego typu lęku inicjuje bierność w jego zachowaniu, niechęć do podejmowania inicjatywy, nieuczestniczenie w życiu grupy, unikanie aktywności ruchowej. Do szczególnych cech dzieci nieśmiałych należy unikanie zabierania głosu w dyskusjach i rozmowach, unikanie ruchu, kiedy inni go podejmują, oraz pozostawanie w izolacji, kiedy inni nawiązują kontakty i relacje z otoczeniem. U osób nieśmiałych dominuje obniżony poziom reakcji zewnętrznych, który może objawiać się tylko w pewnym wieku lub też towarzyszyć im przez całe życie. Nieśmiałość dziecięca związana jest z kształtowaniem się własnej osobowości i poczucia wartości czy niedojrzałością reakcji na różne sytuacje.

REKLAMA

Natomiast nieśmiałość, która towarzyszy człowiekowi przez całe dorosłe życie, staje się cechą osobowości i ma ogromny wpływ na jego funkcjonowanie w społeczeństwie. Dziecko w wieku szkolnym, będąc częścią grupy, uczy się funkcjonowania wewnątrz jej struktury. Obserwuje zachowania innych, uczy się reakcji na różne sytuacje spowodowane przez innych, ale również przez siebie. Pojawia się też zdolność do przyjmowania punktu widzenia innych i spostrzegania ich emocji, pojawia się silna potrzeba asymilacji z grupą. Wśród uczniów zauważa się wchodzenie w relacje, przyjaźnie, próby imponowania rówieśnikom czy zdobywania szacunku i uznania kolegów.

Zjawisko nieśmiałości związa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy