Z pewnością podałeś różne odpowiedzi: „tak”, „nie”, „nie wiem”, „może”, „chciałbym, aby tak było!”. Zgadłam? Z punktu widzenia edukacji oraz jakości kształcenia najlepszą opcją byłoby za każdym razem uzyskać odpowiedź twierdzącą –Tak! Niestety, nie na wszystkie elementy procesu uczenia i nauczania mamy wpływ, stąd tak idealna sytuacja nie zawsze może mieć miejsce. Są jednak pewne czynniki skutecznego uczenia się i nauczania, o których zdecydowanie warto pamiętać, bo podnoszą nie tylko poziom zaangażowania i chęci uczestnictwa w lekcji, ale przede wszystkim uczą, że nauka to fascynująca przygoda! I nieważne, jakiego uczysz przedmiotu, to właśnie TY możesz w nowym roku szkolnym zaprosić swoich uczniów w edukacyjną podróż do świata nauki!
MOTYWACJA to jeden z tych elementów, którego nie wolno ominąć, planując skuteczny proces nauczania. Każdy nauczyciel zdaje sobie dzisiaj sprawę, że zmotywowani do nauki uczniowie znacznie szybciej i na dłuższy czas przyswajają materiał. Istnieje zależność pomiędzy motywacją a tempem uczenia się. Pozostaje jednak pytanie – jak skutecznie zmotywować swoją klasę do nauki? Aby przybliżyć się do poznania odpowiedzi, warto zerknąć na przyczyny, które skłaniają ludzi do uczenia się.
REKLAMA
Przedstawione przez G. Petty przyczyny uczenia się z pewnością nie wyczerpują tematu, jednak sygnalizują istotne czynniki. Jeśli sięgniesz pamięcią do tego przedmiotu ze szkoły, który budził w Tobie najlepsze emocje, z którego może byłaś/eś jedną z najlepszych osób w klasi...