Od czego należy zacząć cykl eksperymentów związanych z pogodą? Od przypomnienia, co to jest pogoda i jakie czynniki ją kształtują. Kolejnym etapem zajęć będzie obejrzenie i nazwanie profesjonalnie skonstruowanych urządzeń do pomiaru parametrów pogody, a także wizyta w prawdziwej stacji meteorologicznej w formie krótkiej, ale bardzo starannie zaplanowanej wycieczki (prawdziwej albo z wykorzystaniem internetu).
REKLAMA
Zarówno do powtórzenia wiadomości o pogodzie, jak i do poszerzenia wiedzy o sposobach jej badania warto wykorzystać krótkie filmy edukacyjne zamieszczone na stronie //www.youtube.com, np.:
- „Szkoła meteorologii” (5:08; przypomnienie, co to jest pogoda i jakie czynniki ją kształtują);
- „Chmury, Wideo edukacyjne” (1:55; ciekawe, zwięźle ukazane wiadomości o chmurach);
- „…to tylko woda” (3:55; uczniowie zapoznają się z różnymi rodzajami opadów i osadów atmosferycznych);
- „Ziemia – Planeta tajemnic – Deszcz” (20:45; film przedstawia mało znane, stosunkowo niedawno odkryte tajemnice deszczu).
Kolejnym etapem zajęć będzie seria eksperymentów i bezpośrednich obserwacji związanych z pogodą. Z uwagi na ograniczony czas pracy Dziecięcego IMiGW, eksperymenty badawcze będą dotyczyły głównie wiosennej pogody i jej następstw. Na badania pogody letniej, jesiennej i zimowej z pewnością także przyjdzie pora.
Do czego służy i jak działa barograf?
Barograf jest urządzeniem do pomiaru ciśnienia powietrza. Za jego pomocą można „przepowiadać” deszcz lub piękną, słoneczną pogodę. Wewnątrz tego przyrządu znajduje się metalowe, przykryte wieczkiem pudełko zawierające niewielką ilość powietrza. Gdy ciśnienie powietrza na zewnątrz urządzenia zmienia się, wieczko pudełka odpowiednio wygina się, a jego odkształcenie rejestruje pisak na obrotowym bębn...