Nauka w epoce cyfrowej

Wspomaganie ucznia

Żyjemy w czasach, kiedy dostęp do komputera i internetu jest wszechobecny i większość uczniów wykorzystuje te środki do zdobywania wiedzy oraz do spędzania wolnego czasu. Nie da się więc ukryć, że jest to sytuacja, którą wszyscy nauczyciele powinni wziąć pod uwagę i dążyć do tego, aby możliwe stało się wprowadzanie elementów cyfryzacji w czasie prowadzonych zajęć czy realizowanych projektów. Większość badaczy i naukowców zajmujących się kwestiami dydaktyki i edukacji zaznacza nawet, że nie można prowadzić skutecznego procesu nauczania bez wykorzystania nowych technologii. Wydaje się więc zasadne zadanie pytania, jak powinna wyglądać edukacja w dobie zmian technologicznych? Jakie działania dydaktyczne wpisują się w epokę cyfrową?

Konektywizm – co to takiego?

Samo pojęcie zostało wprowadzone do obiegu w pierwszej dekadzie XXI wieku, czyli stosunkowo niedawno. Jest to najnowszy zamysł dotyczący rozwoju edukacji, mający rewolucyjne znaczenie dla funkcjonowania zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Głównym założeniem tej koncepcji jest umiejętność poszukiwania wiedzy i istotnych informacji. Człowiek nie musi więc wszystkiego wiedzieć. Jego zadaniem staje się umiejętne przeszukiwanie sieci i dokonywanie odpowiedniej selekcji treści, na które trafia. Sukces więc jest uzależniony nie od dostępu do wiedzy, ale od umiejętności jej wykorzystania w praktycznym działaniu. 
 

REKLAMA

Jakie są jednak główne zasady konektywizmu? Wymieńmy kilka najważniejszych. Zalicza się do nich m.in.:
  • Proces uczenia się i zdobywania wiedzy opiera się na dostępie do różnorodnych opinii.
  • Uczenie odbywa się dzięki łączeniu z różnymi węzłami lub zasobami informacji.
  • Wiedza nie musi być gromadzona w człowieku, ale dzieje się to poza nim, w różnych nośnikach i urządzeniach.
  • Najważniejsze znaczenie ma umiejętność odnajdywania wiedzy.
  • Proces ustawicznego uczenia się jest możliwy dzięki stałemu tworzeniu oraz systematycznemu utrzymywaniu połączeń.
  • Konieczne jest budowanie w ludziach umiejętności krytycznego odnoszenia się do wiedzy.
  • Istotnym elementem w procesie uczenia staje się podejmowanie decyzji oraz dokonywanie wyborów.


Kluczowe staje się tu zastanowienie, jaka będzie rola nauczyciela w procesie uczenia? Najważniejsze staje się to, że relacje pomiędzy uczniem a nauczycielem mogą odbywać się w każdym miejscu i o każdej porze – nie ma więc ograniczeń czasowych oraz przestrzennych. Pedagogom przypisuje się w tym wszystkim role lidera oraz trenera. Z jednej strony mają oni być przewodnikami, którzy wsk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy