Zaburzenia i zakłócenia rozwoju uczniów wpływać mogą na wiele aspektów ich funkcjonowania, jak chociażby zwyczajne przebywanie w szkole (miejscu głośnym i zatłoczonym) czy klasie i nawiązywanie kontaktów oraz relacji z rówieśnikami i nauczycielami. Niejednokrotnie uczniowie niepełnosprawni borykają się z problemem akceptacji w grupie oraz trudnościami życia codziennego w budynku szkoły. Jak wiadomo – szkoły masowe nie są przystosowane w swojej infrastrukturze do tego, by ułatwiać funkcjonowanie uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bariery architektoniczne, liczne schody czy brak właściwie wyposażonych sal sprawiają, że uczeń niepełnosprawny może czuć się zagubiony i wyobcowany. Problem akceptacji ucznia przez otoczenie, a także dostosowania procesu edukacyjnego i wychowawczego do jego możliwości uwidacznia się szczególnie w przypadku występowania niepełnosprawności intelektualnej czy zaburzeń rozwoju, które powodują odmienne zachowania dziecka. Brak akceptacji w grupie rówieśniczej, incydenty wyśmiewania czy braku tolerancji powodować mogą pogłębianie się problemów ucznia i utrudniać proces integracji z grupą. Zaburzenia funkcjonowania mózgu, których następstwem są trudności w przyswajaniu wiedzy, nabywaniu umiejętności szkolnych, a także wyraźne różnice w zachowaniu się takiego dziecka często spotykają się z niezrozumieniem wynikającym z braku wiedzy o danym zaburzeniu. Właściwa obserwacja i diagnoza ucznia to element podstawowy, który spowodować może znaczące zmiany w postrzeganiu dziecka oraz umożliwić mu właściwe funkcjonowanie w szkole i realizowanie procesu edukacyjnego. Rodzaj zaburzeń czy zakłóceń w funkcjonowaniu ucznia determinuje trudności, jakie mogą pojawić się na jego drodze. Począwszy od tych związanych z fizycznością, poruszaniem się, właściwym utrzymaniem narzędzia pisarskiego do tych związanych z na przykład nadwrażliwością na dźwięki, światło czy inne bodźce.
REKLAMA
Jak przygotować się na ucznia z ograniczeniami?
Istotnym elementem funkcjonowania placówek oświatowych jest zdiagnozowanie potrzeb takich uczniów oraz stworzenie im warunków optymalnych, dzięki którym będą w stanie funkcjonować na równi z dziećmi, które nie borykają się z takimi problemami na co dzień. Bardzo ważne jest też, by otoczenie, w którym funkcjonuje dziecko, było na nie właściwie przygotowane i potrafiło adekwatnie reagować na sytuacje, które wynikają bezpośrednio z zaburzeń czy deficytów dziecka. Atmosfera bezpieczeństwa i akceptacji jest jednym z najważniejszych czynników, dzięki którym dziecko jest w stanie uczęszczać do placówki oświatowej i czuć się w niej dobrze.
Metoda Anat Baniel
Niezwykle wspierająca w tych sytuacjach może okazać się metoda Anat Baniel, której skuteczność wynika z mocy plastyczności mózgu. Zjawisko to polega na zdolności mózgu dziecka do zmian w sytuacji, gdy zapewnimy mu właściwe warunki. Autorka dużą wagę przywiązuje do tego, by nie skupiać się w swojej pracy terapeutycznej na brakach, ograniczeniach, ni...