Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pedagogiczne inspiracje

16 października 2018

NR 40 (Październik 2018)

Mapy marzeń

0 229

Tworzenie map marzeń w edukacji wczesnoszkolnej jest bardzo ciekawą opcją dla nauczycieli i dla uczniów. Pozwala na zrobienie czegoś nie tylko kreatywnego, ale na łączenie wielu różnych umiejętności i rozwijanie ich podczas zabawy.

Tworzenie mapy marzeń jest bardzo dobrym sposobem na to, jak zainteresować uczniów myśleniem wizualnym. Mapa marzeń bardzo pozytywnie wpływa na motywację uczniów, ponieważ dzięki niej mogą w łatwy sposób zwizualizować sobie swoje cele, marzenia, plany, intencje i o nich pamiętać. Mapy marzeń można używać z powodzeniem nie tylko w edukacji wczesnoszkolnej, ale także w językowej oraz na zajęciach różnych przedmiotów w klasach starszych.

Co to jest?

Mapa marzeń to przygotowana na karce papieru praca zawierająca marzenia i cele danej osoby w odniesieniu do przyszłości. Mapy takie mogą wykonywać wszyscy, niezależnie od wieku. Wielu trenerów stosuje takie rozwiązanie w swojej pracy z klientami, aby mogli przekonać się o tym, jakie są ich priorytety oraz marzenia w odniesieniu do określonej przyszłości oraz jakie dzięki temu mogą podjąć kierunki w swoim rozwoju.
Mapę taką z powodzeniem można zastosować w edukacji szkolnej na wszystkich etapach kształcenia. W edukacji wczesnoszkolnej należy ją nieco uprościć, by uczniowie młodsi mogli w szybki sposób zabrać się za jej realizację i aby nie mieli kłopotów z graficznym przedstawieniem swoich marzeń. Uproszczenie pomoże w łatwym zrozumieniu koncepcji i pozwoli na szybsze wykonanie takiej mapy lub wielu map.

Jakie są zalety pracy z mapą marzeń?

Lekcje prowadzone przy pomocy mapy marzeń oraz takie, które przygotowują do jej stworzenia są bardzo interesujące i kreatywne dla uczniów. Oto kilka zalet pracy z takimi mapami:

  • pobudzenie dziecięcej kreatywności – nie ma chyba ciekawszej opcji dla uczniów niż zajęcia plastyczno-techniczne wykonywane w klasie z rówieśnikami, dzięki którym można wymieniać się pomysłami i dyskutować nad nowymi,
  • pobudzenie myślenia abstrakcyjnego – nie jest łatwo wyobrazić sobie, jak taka mapa marzeń może wyglądać, więc z pomocą nauczyciela jest to dla uczniów o wiele łatwiejsze,
  • wspieranie rozwoju motoryki małej, ponieważ wymaga także koncentracji oraz ruchów precyzyjnych. W koncepcji mapy marzeń uczniowie mogą wykonywać: rysowanie, malowanie, pisanie, ugniatanie itp.
  • danie dziecku dostępu do nowego narzędzia, które rozwinie jego umiejętności i da mu przyjemność podczas pracy,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie, ze szczególnym uwzględnieniem podejmowania decyzji, wyrażania swoich opinii, nie zgadzania się z kimś innym, negocjowania itp.
  • wspieranie motywacji uczniów – jeśli zdarzy się tak, że uczniowie będą mieli gorszy dzień, to mogą zwrócić się w stronę powieszonej i gotowej mapy marzeń lub też mogą zajrzeć do swoich teczek ze spersonalizowanymi mapami marzeń i dzięki temu pamiętać o tym, co dobrego ich jeszcze czeka i że słabsze chwile szybko miną.

Jak możemy przygotować mapę?

Do stworzenia mapy marzeń przygotowujemy duże kartki papieru. Możemy także połączyć kilka lub kilkanaście kartek formatu A4 taśmą przezroczystą tak, aby powstał odpowiadający nam format. Przygotujemy także przybory do rysowania, czyli: kredki, pisaki, pastele, kredki świecowe i podobne. Możemy przygotować także różne gazety z kolorowymi obrazkami tak, aby uczniowie mogli wybrać sobie dane obrazki, wyciąć i umieścić na polu twoje/moje marzenie. Jeśli chcemy, możemy zaproponować, żeby uczniowie wcześniej poszukali inspiracji w formie obrazków do swojej mapy marzeń, mogą też takie obrazki przygotować wcześniej (np. namalować wcześniej w ramach zajęć z plastyki), a potem może być to wykorzystane do tworzenia mapy marzeń. Potrzebujemy jeszcze nożyczek, kleju, taśmy klejącej, taśmy dwustronnej. Możemy zachęcić uczniów do przygotowania wcześniej różnych ozdób do mapy marzeń. Mogą to być na przykład brokat, konfetti, wstążki czy naklejki. Mapa nie musi być płaska. Możemy poprosić uczniów o naklejanie na nią kulek z bibuły, papieru, wycinanek i innych figur przestrzennych.
Warto gotową mapę zawiesić w widocznym miejscu. Możliwe jest także, aby uczniowie mieli dostęp do swoich małych map marzeń w klasie. Szczególnie jeśli każde dziecko ma swoją teczkę, do której może schować prace plastyczne. Oczywiście wtedy dzieci przygotowują małą mapę marzeń.

Sposoby przygotowywania mapy marzeń

Przedstawiamy uczniom koncepcję mapy marzeń. Opowiadamy im o tym, co to jest mapa marzeń. Pokazujemy przykładowe mapy marzeń, które możemy znaleźć w Internecie. Możemy także stworzyć naszą własną mapę marzeń i zademonstrować uczniom. Warto zacząć też od tego, do czego wykorzystujemy zwykłą mapę drogową lub inne mapy podróżnicze, aby dzieci zobaczyły, że wykonanie mapy marzeń pomoże im w osiągnięciu ich celu. Analogicznie do zwykłej mapy, której używamy, gdy chcemy dotrzeć do danej miejscowości czy miejsca na mapie.
Rozmawiamy z uczniami na temat tego, dlaczego taka mapa marzeń jest pomocna, jakie są jej zalety, co może sprawić nieco większe trudności przy jej wykonaniu. Gdy uczniowie przekonają się do tego rozwiązania, a ich pytania i wątpliwości zostaną rozwiane, możemy przechodzić do dalszego etapu.
Prosimy uczniów, aby zamknęli oczy i wyobrazili sobie miły dla nich widok. Przed rozpoczęciem tego ćwiczenia należy jeszcze określić, w jakiej tematyce będziemy tworzyć z uczniami mapę marzeń. Czy będzie to mapa marzeń dotycząca tego, gdzie chcieliby pojechać na następne wakacje, jak chcieliby wykorzystać swój angielski (oczywiście poziom i stopień zadania tego pytania powinien być dopasowany do wieku uczniów). Tematem może być też coś zupełnie innego, co nawiązuje do zajęć w edukacji wczesnoszkolnej.
Gdy temat zostanie określony i uczniowie zamkną oczy, by wyobrazić sobie siebie w danym temacie, to dobrze, aby w klasie nie było zbyt głośno, aby uczniowie mogli zapamiętać to, co sobie wyobrażają. Następnie możemy przeprowadzić dyskusję i zebrać różne pomysły dzieci nie oceniając ich, tylko dowiadując się o nich.
Następnie prosimy dzieci o przygotowanie sobie potrzebnych materiałów i, jeśli chcą, mogą sobie naszkicować „na brudno”...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy