Księga bajek

Lekcja na czasie

Na pytanie, co może kojarzyć nam się z bajkami, często przychodzą nam do głowy różne pomysły. Może być to interesująca lub zabawna fabuła bajki połączona ze szczęśliwym zakończeniem. Może być to wciągająca historia „za siedmioma morzami, za siedmioma górami”. W końcu mogą być to skojarzenia związane z grubą książką, w której znajdują się wszystkie bajki, czyli z księgą bajek – i to właśnie jest inspiracją do tego tekstu.

Dlaczego warto korzystać z bajek w edukacji wczesnoszkolnej? 

Powodów jest dużo. Takie historie pomagają dzieciom zrozumieć pewne idee, sytuacje i wydarzenia, są też świetnym punktem wyjścia do dalszych dyskusji na określony temat w bajce. Dzięki nim uczniowie mogą poznawać zachowania innych bohaterów i uczyć się postaw związanych z empatią, komunikacją i zrozumieniem innych osób. Łatwo można dopasować je do wieku i możliwości uczniów. Może to dotyczyć samej fabuły, jej skomplikowania, liczby bohaterów i wątków oraz długości danej historii. Bajki pobudzają wyobraźnię, wpływają pozytywnie na rozwój słownictwa, uczą myślenia i nie tylko.

REKLAMA

Bajki okiem uczniów

Aby poznać sposób widzenia naszych uczniów, warto, żebyśmy zadali im pytanie, dlaczego lubią słuchać lub oglądać bajki? Oczywiście, bajki w telewizji odgrywają inną rolę, dlatego warto zapytać o te czytane czy słuchane. Być może wśród odpowiedzi uczniów będą takie, które nas zaskoczą i takie, na które sami byśmy nie wpadli. Musimy pamiętać, że punkt widzenia dotyczący danego tematu zależy od miejsca, w którym się znajdujemy. Dlatego uczniowie być może podsuną nam inne rozwiązania niż te, które sami opracujemy. Możemy także zapytać ich, co jest dla nich ciekawego w bajkach? Które lubią bar...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy