W drodze do pracy mijałam wycieczkę szkolną. Uczniowie wyglądający na 9–10 lat czekali ze swoimi opiekunami na tramwaj. Nie byłoby w tej sytuacji nic dziwnego, gdyby nie fakt, że na przystanku panował spokój, nie słychać było śmiechów ani głośnych rozmów dzieci, które do tej pory wydawały mi się nieodłącznym elementem szkolnych wycieczek. Zamiast tego uczniowie zgromadzeni byli w małych, kilkuosobowych grupkach, z których każda przyklejona była do telefonu komórkowego. Przechodząc obok wycieczki, z ciekawości zerknęłam w ekrany telefonów: ujrzałam na nich gry, filmiki, facebook. Nudne czekanie na tramwaj uczniowie umilali sobie wirtualną rzeczywistością. Podczas zajęć ze studentami omawiałam tę sytuację w kontekście relacji interpersonalnych i utrzymania uwagi. Doszliśmy do wniosku, że dzisiaj trudno jest całkowicie skupić się na rozmowie, bo uczymy się, że na czacie lub innym komunikatorze możemy prowadzić konwersację z kilkoma osobami naraz. W dzisiejszych czasach wyczynem jest skupienie uwagi na jednym temacie przez dłuższy czas, wirtualna rzeczywistość uczy nas działania „tu, teraz, natychmiast”. W pewnym momencie puszczam studentom filmik prezentujący jeden z japońskich produktów – wirtualnego przyjaciela – i w mojej głowie pojawia się myśl: „gdybym nie pokazała tego filmu w trakcie zajęć, to jak długo utrzymałabym zainteresowanie grupy samym mówieniem?”. Taki dylemat przeżywa niejeden nauczyciel, niezależnie od tego czy uczy dzieci w podstawówce, młodzież w liceum czy dorosłe osoby na studiach. Interesujące nauczanie jest dzisiaj na wagę złota – z jednej strony stymuluje grupę do aktywnego uczestnictwa, a z drugiej podnosi samoocenę i pewność siebie nauczyciela. Jak więc nauczać ciekawie i przykuć uwagę uczniów? Czy niezbędne jest stosowanie tablic interaktywnych?
REKLAMA
Uwaga, uwaga!
Zazwyczaj zastosowanie wykrzyknika lub podniesienie tonu głosu przyciąga uwagę. Jednak często działa to na chwilę, a kiedy minie faza alarmu, uwaga przekierowuje się na inne bodźce. Z tym zjawiskiem mamy do czynienia na co dzień – ludzie przerzucają swoją uwagę z jednej informacji na drugą i jest to naturalne. Uwaga to proces poznawczy, odpowiedzialny za selekcję informacji i ochronę przed przeładowan...