Po pierwsze dziecko uczy się samokontroli i samokrytyki oraz samodzielnie koryguje błędy to założenie pedagogiki Marii Montessori – w szkołach tradycyjnych obowiązuje system oceniania, który musimy respektować i egzekwować jego przestrzeganie. Możemy natomiast wprowadzić wewnątrzklasowe uregulowanie, polegające na organizacji spotkań (np. raz w tygodniu), w trakcie których omawiane są kwestie zachowania uczniów. Proponuję następujący przebieg: uczeń sam ocenia swoje zachowanie, opowiadając o sytuacjach trudnych i łatwych, przykrych i przyjemnych oraz o sposobie radzenia sobie z nimi, uczeń ocenia swoje postępowanie, klasa wyraża swoje opinie, prowadzący wypowiada się zgodnie z założeniami oceniania kształtującego. Dodatkowym elementem, który ułatwi nam pracę wychowawczą, może być graficzna plansza uwzględniająca wyniki spotkania.
Po drugie każde dziecko jest inne i interesuje się czymś innym, dlatego może samodzielnie wybrać ścieżkę i miejsce pracy – autorką tej koncepcji jest Maria Montessori. Bez wątpienia nie możemy wprowadzać aż tak liberalnych założeń w tradycyjnej szkole, ponieważ zadaniem każdego nauczyciela jest realizacja podstawy programowej. Jednak zważając na efektywność działania, można wykorzyst...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.