Jak wspierać  koncentrację uwagi uczniów?

Wspomaganie ucznia

Koncentracja uwagi jest zdolnością, która w dużym stopniu determinuje umiejętność uczenia się, a co za tym idzie, wpływa na osiąganie szkolnego sukcesu. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że polega ona na świadomym lub podświadomym skupieniu uwagi i skierowaniu jej na określoną czynność, myśl, wydarzenie lub sytuację.

Jedną z jedenastu umiejętności wykonawczych jest utrzymywanie uwagi, czyli zdolność do utrzymania koncentracji na sytuacji lub zadaniu niezależnie od bodźców rozpraszających, zmęczenia lub znużenia. Dziecko wraz z wiekiem zwiększa poziom opanowania tejże umiejętności.

REKLAMA

Dziecko w wieku 6–8 lat jest w stanie spędzić 20–30 minut na odrabianiu zadania domowego oraz wykonać obowiązek domowy, który zajmuje 15–20 minut. Ponadto potrafi trwać w pozycji siedzącej przez okres spożywania posiłku. 

W wieku 9–11 lat potrafi już spędzić 30–60 minut na odrabianiu lekcji, a na wykonywaniu obowiązku domowego 30–60 minut (może być konieczna przerwa). Jest również w stanie uczestniczyć w zajęciach sportowych lub nabożeństwie przez 60–90 minut.

Dziecko w wieku 12–14 lat potrafi spędzić 60–90 minut na odrabianiu zadania domowego (może być konieczna przerwa lub dwie), uczestniczy także w spotkaniach rodzinnych bez narzekania na nudę. Ma predyspozycje, by wykonać obowiązki domowe, które zajmują do 2 godzin (może być konieczna przerwa).

Współcześnie odnotowujemy liczne przypadki zaburzeń zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Szybkie tempo życia, stres, zmiana systemu wartości, rozluźnienie więzi rodzinnych – to tylko niektóre przyczyny zakłóceń w funkcjonowaniu człowieka. 

Deficyty koncentracji uwagi to coraz częściej występujące zjawisko, będące znakiem współczesnych czasów. Kompensacja tego zaburzenia jest niezwykle istotna, ponieważ ma wpływ nie tylko na procesy uczenia się, ale również na ogólny poziom funkcjonowania dziecka.

Badacze problemu nie podają jednej konkretnej przyczyny tego typu zaburzeń. Wręcz przeciwnie – istnieje wiele powodów ujawnienia się deficytów uwagi. Wśród nich wymienić można: społeczne, środowiskowe i biologiczne.

Mogą one występować zarówno jako samodzielna jednostka, jak również jako zaburzenia współistniejące przy innych deficytach. Badania naukowe dowodzą, że główne źródła problemów uwagi mogą mieć źródło w słabej motywacji, czynnikach zewnętrznych (uleganie dystraktorom, wysoka lub niska temperatura, niekorzystna pogoda), ograniczeniach sprawności i możliwości intelektualnych, niższych zdolnościach do nauki, braku snu, nieodpowiedniej diecie, niepełnosprawności, złym stanie zdrowia, zaburzeniach psychicznych, słabej odporności na czynniki...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy