Pierwszy miesiąc nauki w nowej szkole czy w kolejnej klasie jest szczególnie trudny i ważny – pierwsze wrażenie może zadecydować o nastawieniu ucznia do dalszego okresu kształcenia, a tym samym o kierunku rozwoju i w dużym stopniu zadecydować o sukcesie bądź porażce. Uczeń musi zaadaptować się w klasie, poznać nowego wychowawcę, nowych nauczycieli, przyzwyczaić do tego, że zajęcia mogą być prowadzone w różnych salach lekcyjnych lub przez różnych nauczycieli. Dzieci mogą być w różnym stopniu przygotowane do edukacji szkolnej w zależności od rozpatrywanego obszaru ich aktywności. Jeżeli dziecko rozpocznie naukę bez osiągnięcia wystarczającej gotowości szkolnej, a jego trudności nie zostaną rozpoznane i zażegnane, to dalszy rozwój dziecka może ulec zaburzeniu. Zahamowana może zostać jego aktywność i twórcza postawa wobec zadań.
Dziecko może stać się bierne i nie podejmować zadań związanych z uczeniem się lub w niekorzystny dla siebie sposób kompensować trudności. Niekiedy już w okresie edukacji wczesnoszkolnej dostrzec można zapowiedzi typowych, ujawniających się w związku ze szkołą problemów, określanych jako osiąganie wyników poniżej możliwości, zachowania bierno-agresywne czy zespół wyuczonej bezradności poznawczej. Trudnościom dziecka często towarzyszą zaburzenia psychosomatyczne. Badania i doświadczenia praktyków wskazują na silny związek niepowodzeń w nauce z problemami emocjonalnymi i nieprzystosowaniem społecznym. Stwierdzono także, że pomoc udzielona dzieciom wcześnie, na samym początku drogi szkolnej, wywiera korzystny wpływ na ich późniejsze decyzje i wybory życiowe.
Proces adaptacji dziecka do nowych, szkolnych wymagań dokonuje się w skomplikowany i bardzo zindywidualizowany sposób. Początek kariery szkolnej wiąże się ze sporymi zmianami w środowisku społecznym. Niski poziom umiejętności społecznych dziecka będzie utrudniał proces...
Jak skutecznie wspierać przechodzenie dziecka z klasy do klasy?
Początek roku szkolnego jest dla wszystkich ważnym i zarazem trudnym momentem. Rozpoczynając naukę w nowej szkole, uczeń spotyka się po raz pierwszy z nowymi kolegami, nauczycielami, często znajduje się w nowym, nieznanym miejscu. Nawet jeśli przed wakacjami uczniowie chodzili do tej samej klasy, to po dwóch miesiącach są trochę innymi dziećmi i relacje w grupie budują się od nowa. Po okresie rozluźnienia trzeba wrócić do systemu, jaki obowiązuje w szkole, komunikowania się z rówieśnikami, rozwiązywania konfliktów i poszukiwania po raz kolejny swojego miejsca.