Ile ścisłej nauki kryją w sobie dzieła sztuki?

Kącik małego odkrywcy

Okazuje się, że bardzo dużo. Wystarczy zagłębić się w temat i już po krótkim czasie okaże się, że zwykła zabawa plastyczna może być oryginalną wędrówką po skomplikowanym świecie nauk ścisłych. Zarówno powstawanie materiałów plastycznych, jak i ich różnorodne wykorzystanie jest mocno osadzone na prawach chemii, fizyki i biologii. Znajomość tych praw pomaga artystom dobierać odpowiednie materiały bądź je samodzielnie wytwarzać, przewidywać efekty, zabezpieczać dzieła sztuki przed zniszczeniem. A w związku z tym, że każde dziecko jest artystą, czyż można pominąć ten element w jego działalności? Czy można zubożyć dziecięcą twórczość, sprowadzając ją tylko do typowej plastycznej zabawy i nie przeznaczając ani chwili na refleksję nad powstałym dziełem, nad próbą udzielenia odpowiedzi na pytania typu: Co sprawiło, że  twój las mieni się niezliczoną ilością odcieni zieleni i kalejdoskopem nowych barw, choć do namalowania go użyłeś tylko kilku kolorów? Dlaczego pracę wykonaną węglem lub kredą należy utrwalić np. lakierem do włosów? W czym tkwi tajemnica malowania techniką „mokre w mokrym”?
 

Zamieszczone niżej propozycje na ferie zimowe mogą być doskonałą okazją ku temu, by bez pośpiechu przeprowadzić atrakcyjne zajęcia plastyczne, z fizyką, chemią i biologią „pod rękę”.

REKLAMA

W tajemniczym laboratorium bajecznych barw

Są takie obrazy, które „malują się same”, w dodatku… bez pędzla! W żaden sposób nie da się ich skopiować, a więc są to dzieła o absolutnie wyjątkowej wartości. Ponadto wykonujący je artysta – w tym przypadku dziecko – nie musi emanować wyjątkowymi zdolnościami określanymi mianem „talent”. Wystarczy, że wykaże się chęcią uczestnictwa w działaniach plastycznych, a efekt pracy niewątpliwie utwierdzi je w przekonaniu, że droga do świata sztuki jest otwarta dla wszystkich. 

A co z chemią i fizyką? Dla tych nauk miejsce też się znajdzie podczas refleksji nad efektami działalności plastycznej.

Temat dzieła plastycznego: Bajeczne kwiaty z hydroponicznego ogrodu

Do wykonania zadania potrzebne będą:

  • papier chłonący wodę (np. papierowe ręczniki, papier ryżowy, płótno z włókien naturalnych, bibuła japońska lub papierowe filtry do kawy),
  • zestawy próbek materiałów chłonących i niechłonących wody,
  • lupy i mikroskopy,
  • kilka kolorów farby spożywczej w proszku,
  • szpatułki do nanoszenia sproszkowanej farby na papier (mogą też być małe plastikowe łyżeczki jednorazowego użytku),
  • niewielka ilość oleju spożywczego (1–2 łyżki),
  • pipety i naczynia na wodę (komplet dla każdego uczestnika zajęć),
  • ramy i pineski lub taśma malarska do zamocowania papieru chłonącego wodę (ramy można wykonać z dużych tekturowych pokrywek do pudeł; chodzi o to, by papier użyty do wykonania pracy nie leżał bezpośrednio na podłożu). 

Wykonanie dzieła:

  • Przed rozpoczęciem pracy należy wyjaśnić znaczenie pojęcia „ogród hydroponiczny” –...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy