Edukacja matematyczna w klasach początkowych

Zjawisko symetrii

Scenariusz zajęć

W Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych znajduje się zapis: „Uczeń dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); rysuje drugą połowę symetrycznej figury”. W otaczającej nas przestrzeni figury osiowo symetryczne są bardzo powszechne. Rozkład oczu i uszu czy rąk i nóg ma układ symetryczny. Także otaczająca nas architektura zachowuje prawo symetrii. Symetria jest pojęciem, które bardzo często spotykamy na co dzień, jednak nie zawsze utożsamiamy je z zagadnieniem matematycznym. Również dzieci dostrzegają w swoim otoczeniu symetrię, nawet jeśli początkowo nie znają jej nazwy. Poniższy artykuł dotyczy pojęcia symetrii oraz prezentuje propozycje ćwiczeń przydatnych do kształtowania tego zagadnienia na pierwszym szczeblu edukacyjnym.

Według słownika języka polskiego PWN symetria jest to „podzielność przedmiotu na odpowiadające sobie jednakowe lub analogiczne części, będące swym zwierciadlanym odbiciem albo pokrywające się po obrocie wokół punktu lub prostej”. Niejednokrotnie definiuje się ją również jako „równowagę i zgodność między poszczególnymi elementami jakiejś całości”. Symetrię można więc rozumieć jako odbicie lustrzane danej figury czy przedmiotu względem prostej. ,,Gdy mówimy, że dwie figury są względem siebie symetryczne, wówczas od danego punktu jednej figury 
i odpowiadającego mu punktowi drugiej figury do prostej jest taka sama odległość”.

REKLAMA

Wyróżniamy m.in. symet...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy