Dziennik w edukacji wczesnoszkolnej

Lekcja na czasie

Swego czasu – lata, lata temu – bardzo popularne było prowadzenie zeszytów ze „złotymi myślami” lub pamiętników. Zapisywało się w nich różne przeżycia i doświadczenia. Niektórzy prowadzili także dzienniki, które mogły mieć nieco inną formę. Możemy wrócić do formy dziennika z uczniami klas 1–3 i przedstawić im wiele kreatywnych sposobów na wykorzystanie takiego narzędzia po to, aby nie tylko ćwiczyć różne umiejętności, ale także żeby się bawić.

Gdy pomyślimy sobie o tym, czym jest dziennik, to – według słownika PWN –  „pismo wychodzące codziennie” lub też „notatki o charakterze osobistym prowadzone codziennie”1. Jeśli chcemy dostosować to pojęcie do naszych uczniów, to możemy im, oczywiście, zaproponować prowadzenie dziennika codziennie, ale może w zupełnie innym schemacie. Powinniśmy pamiętać o tym, że uczniowie są ważniejsi od formy, i jeśli będą mieli jakieś wyzwania lub problemy, to nie muszą robić swoich notatek lub zadań codziennie.

REKLAMA

Dlaczego akurat dziennik?

„Pierwsze badania psychologiczne dotyczące prowadzenia dzienników/pamiętników miały miejsce już w latach 80.
Zostały one przeprowadzone przez psychologa społecznego – Jamesa Pennebakera. Na podstawie analizy wykonanych badań stwierdzono, że pisanie niesie ze sobą pozytywne skutki, zarówno w kontekście emocji, jak i korzyści prozdrowotnych. Badania wykazały, że opisywanie swoich własnych emocji zmniejsza ból, wzmacnia układ immunologiczny oraz ma znaczący wpływ na odporność psychiczną”2.
Dziennik może być formą zapisywania różnych wspomnień i ich kolekcjonowania. Może być także relacjonowaniem samemu sobie krótkich wydarzeń z danego czasu lub danej chwili. Dzięki niemu możemy wracać myślami do różnych momentów, które nas spotkały, a o których może już nie pamiętaliśmy. W takim dzienniku mogą być też zapiski dotyczące różnych kreatywnych pomysłów, szalonych rzeczy. Mogą to być różnego rodzaju listy punktowe, listy dotyczące rzeczy, które się zrobiło, i tym podobne. Dzięki nim ćwiczymy swoją systematyczność, ponieważ prowadzenie dziennika to działanie cykliczne. Pozwala lepiej się zorganizować i zwracać uwagę na więcej różnych rzeczy. W dzisiejszych czasach możemy go prowadzić w wersji online, w pliku online, w chmurze lub w pliku typu Word albo tradycyjnie, na papierze. I o ile dla nas zastosowanie dziennika online może być wygodne, bo przecież mamy już dzienniki online dla uczniów, to dla uczniów lepsze będzie prowadzenie dziennika papierowego, ze względu na dodatkową korzyść, jaką jest ćwiczenie umiejętności pisania.

Kilka zalet prowadzenia dziennika

Jeśli popatrzymy na dziennik jako narzędzie, to możemy przekonać się o wielu zalet...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy