Edukacja zdrowotna jest niezwykle istotna w procesie wychowania i edukacji. W preambule nowej podstawy programowej pojawia się następujący zapis: „Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, realizowana przez nauczycieli wielu przedmiotów, której celem jest kształtowanie u uczniów umiejętności dbałości o zdrowie własne i innych ludzi”. W związku z powyższym można stwierdzić, że do podstawowych celów edukacji zdrowotnej należy:
REKLAMA
- umożliwianie uczniom świadomego poznania siebie i swoich potrzeb oraz identyfikowaniu swoich problemów zdrowotnych,
- uzmysłowienie sobie, czym jest zdrowie oraz w jaki sposób należy o nie dbać,
- budowanie w dzieciach i młodzieży poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych,
- budowanie poczucia własnej wartości oraz wiary w swoje możliwości,
- wzmacnianie i rozwijanie umiejętności społecznych, które przyczyniają się do odczuwania dobrego samopoczucia oraz sprzyjają lepszym umiejętnościom adaptacyjnym,
- uwrażliwianie młodych ludzi na konieczność podejmowania działań prozdrowotnych w codziennym życiu.
Jakie konkretne działania mogą podejmować nauczyciele?
W klasach 1–3 edukacja prozdrowotna odbywa się pod postacią zachęcania do aktywności ruchowej. Rolą nauczyciela jest kreatywne budowanie przebiegu lekcji wychowania fizycznego, zabieranie uczniów na spacery do parku czy lasu oraz spędzanie wspólnie czasu na zabawach na boisku szkolnym. Jednocześnie konieczne jest zwracanie uwagi młodym ludziom na przestrzeganie zasad higieny osobistej. Jest to niezwykle istotne również ze względu na pandemię. Ciągłe przypominanie o tym, że należy myć ręce czy zasłaniać usta w trakcie kichania, staje się więc codziennością. Ciekawym rozwiązaniem jest również organizowanie sp...