Rozwój dziecka jest procesem skomplikowanym. Zależy on od zróżnicowanych czynników, do których można zaliczyć:
REKLAMA
- wyposażenie genetyczne dziecka,
- potrzeby dziecka wynikające z okresu rozwojowego,
- bogactwo środowiska oraz wymagania, jakie są stawiane dziecku w danym otoczeniu,
- style wychowania prezentowane przez rodziców.
Można więc zauważyć, że to, jak będzie ów rozwój przebiegał, jest wypadkową zarówno osobowości dziecka, jak i podejścia rodziców i nauczycieli do tej kwestii. Należy zaznaczyć, że wspieranie rozwoju dziecka rozumiane jest jako dostarczanie mu nowych bodźców oraz zachęcanie go do podejmowania aktywności oraz budowanie w nim otwartości na świat i ludzi. Dzięki podejmowaniu tego typu działań możliwe staje się rozwijanie u młodego człowieka kompetencji społeczno-emocjonalnych (rys. 1), czyli umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie i nawiązywania właściwych relacji z innymi ludźmi.

Źródło: M. Czub, J. Matejczuk, Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu
latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, IBE, Warszawa 2015
Warto bliżej przyjrzeć się rozwojowi emocjonalnemu, ponieważ to właśnie dzięki niemu kształtują się takie umiejętności jak: zdolność do rozwiązywania konfliktów i problemów, również o podłożu interpersonalnym, budowanie relacji opartych na przyjaźni, empatyczne podejście do innych ludzi czy wytrwałość w dążeniu do celu. Emocje towarzyszą człowiekowi we wszystkim, co robi. Są one obecne w naszym życiu od narodzenia aż do śmierci i mają wpływ na podejmowane przez nas decyzje. Pozytywne emocje sprawiają, że mamy ochotę powtórzyć sytuację, w której się one pojawiły, natomiast negatywne wywołują chęć uniknięcia danego wydarzenia w przyszłości. Dla dziecka emocje stają się motywacją do podejmowania działań i aktywności.
Należy więc zastanowić się, w jaki sposób można wspierać rozwój emocjonalny dziecka w sytuacji szkolnej i jakie ćwiczenia proponować, aby wpływały one pozytyw...