Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kącik małego odkrywcy

29 stycznia 2018

NR 28 (Czerwiec 2017)

Dobre zabawki

0 92

Współczesna oferta zabawek dla dzieci jest na tyle bogata, że na pierwszy rzut oka spełni oczekiwania nawet najbardziej wybrednego młodego klienta. Jednak niektóre wymarzone zabawki szybko przestają się dzieciom podobać i zamiast spełniać ważną rolę w ciekawych zabawach, w najlepszym wypadku trafiają na półkę, a bywa, że do przysłowiowego kąta… Nie każde dziecko potrafi przewidzieć tę sytuację i zamiast zadowolenia ze świeżego nabytku przeżyje rozczarowanie, a po krótkim czasie znów będzie upominało się o nową zabawkę.

Zanim więc nastąpi nowy zakup, należy wspólnie z dzieckiem starannie przeanalizować, jakie oczekiwania powinna spełniać taka zabawka. Jeśli ma być „na 5 minut” – to szkoda pieniędzy. Dobre zabawki poznaje się po tym, że nie są przesadnie drogie, mogą posłużyć do wielu różnych, w tym twórczych zabaw, są bezpieczne w użyciu i w miarę możliwości wykonane z materiałów przyjaznych środowisku. Nie zawsze zabawki trzeba kupować w sklepie, dziecko może skonstruować je samodzielnie lub przy niewielkiej pomocy dorosłych. Dobre zabawki powinny bawić, zachęcać do myślenia i stwarzać możliwość odkrywania tajemnic otaczającego świata. Takie właśnie zabawki, „z domieszką” nauk ścisłych – głównie fizyki, mogą wykonać młodzi odkrywcy w wolnym czasie, którego w długie letnie dni i wakacje z pewnością nie zabraknie.

Kalejdoskop

Ojczyzną tego niezwykłego urządzenia jest Szkocja, a wynalazcą – fizyk David Brewster. Początkowo kalejdoskop wcale nie był zabawką, ale przyrządem naukowym. Po pewnym czasie okazało się jednak, że największe uznanie znalazł… w dziecięcych zabawach opartych na zjawiskach optycznych.

Prosty kalejdoskop dzieci mogą skonstruować we własnym zakresie, a przy okazji – zrozumieć, na czym polega jego działanie.

 

Do wykonania kalejdoskopu potrzebne będą:

  • prostokątny kawałek tektury oklejonej srebrną folią lustrzaną (używa się takich jako podkładek pod ciasta, są do nabycia w sklepach z tego typu artykułami),
  • nożyczki,
  • linijka,
  • pisak,
  • przezroczysta folia (taka, z której wykonane są okładki do zeszytów),
  • taśma samoprzylepna,
  • kolorowe cekiny.


Wykonanie kalejdoskopu:

  • Z prostokątnego kawałka tektury pokrytej lustrzaną folią wyciąć oprawę kalejdoskopu – jak na załączonym zdjęciu.
  • Skleić taśmą ściany kalejdoskopu i zakleić jeden z otworów.
  • Postawić kalejdoskop na przezroczystej folii i odrysować 2 trójkąty. Wyciąć te trójkąty, zostawiając ok. 1cm zapasu wzdłuż każdego brzegu – po to, by podczas przyklejania ich do oprawy kalejdoskopu można było zagiąć brzegi trójkątów i tym samym szczelnie zakleić folią otwór.
  • Do oprawy kalejdoskopu przykleić taśmą 1 trójkąt. Wsypać na jego środek przygotowane cekiny. Przykryć drugim trójkątem i przykleić jego boki do urządzenia. Ważne! Cekiny powinny swobodnie przemieszczać się między warstwami folii.
  • Trzymając kalejdoskop zwrócony folią z koralikami w stronę okna, spojrzeć przez otwór do środka. Obracać lub delikatnie potrząsać wykonaną zabawką i obserwować powstające we wnętrzu obrazy.

Co się okaże? Powstanie wiele pięknych, barwnych, niepowtarzalnych obrazów.

Jak się pojawiły te obrazy? Rzecz jasna – za sprawą fizyki, a ściślej mówiąc – optyki. Światło padające na zmieniający się układ cekinów ulega wielokrotnemu odbiciu w lustrzanej folii i dzięki temu możemy obserwować zmieniające się, wielobarwne obrazy.

 

 

Kolorowy bąk

Prosta, samodzielnie wykonana i wprawiona w ruch obrotowy zabawka pomoże małym odkrywcom przekonać się, że nawet tak doskonały narząd wzroku, jakim jest oko, nie zawsze widzi to, co jest w rzeczywistości. Skutkiem tego jest powstawanie nowych, nieistniejących obrazów.

Do wykonania bąka – zabawki potrzebne będą:

  • 3 zakrętki od słoików (czerwona, żółta i niebieska),
  • 3 patyczki do szaszłyków,
  • papier samoprzylepny (w kolorach czerwonym, żółtym i niebieskim),
  • plastelina,
  • gwóźdź,
  • młotek

 

Wykonanie zabawki:

  • Na kolorowym papierze narysować koła (wykorzystać pokrywki). Koła pociąć na ósemki.
  • Przykleić na pokrywkach wycięte części koła w taki sposób, aby powierzchnie były dwukolorowe: czerwono-niebieska, żółto-czerwona i niebiesko-żółta.
  • Za pomocą gwoździa i młotka zrobić dziurkę na środku każdej pokrywki.
  • Włożyć do każdej dziurki po 1 patyczku – w taki sposób, by od dołu wystawał na 3 cm, a pozostała część patyczka znalazła się nad zakrętką. Zamocować patyczki plasteliną.
  • Zakręcić każdym bączkiem. Obserwować, jakie kolory pojawią się na ich powierzchni.

Co się okaże? Z czerwonej pokrywki z niebieskimi trójkątami „znikną” wymienione kolory, a zamiast nich pojawi się kolor fioletowy. Wprawiona w ruch obrotowy pokrywka w kolorze żółto-czerwonym „zabarwi się” na pomarańczowo, a niebiesko-żółta – na zielono.

Jak to możliwe, skoro wcześniej tych kolorów na pokrywkach nie było?
Cała tajemnica tkwi w bardzo szybkim ruchu obrotowym pokrywek. Układ optyczny naszych oczu nie nadąża z odczytywaniem obserwowanych obrazów i w związku z tym t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy