Zanim więc nastąpi nowy zakup, należy wspólnie z dzieckiem starannie przeanalizować, jakie oczekiwania powinna spełniać taka zabawka. Jeśli ma być „na 5 minut” – to szkoda pieniędzy. Dobre zabawki poznaje się po tym, że nie są przesadnie drogie, mogą posłużyć do wielu różnych, w tym twórczych zabaw, są bezpieczne w użyciu i w miarę możliwości wykonane z materiałów przyjaznych środowisku. Nie zawsze zabawki trzeba kupować w sklepie, dziecko może skonstruować je samodzielnie lub przy niewielkiej pomocy dorosłych. Dobre zabawki powinny bawić, zachęcać do myślenia i stwarzać możliwość odkrywania tajemnic otaczającego świata. Takie właśnie zabawki, „z domieszką” nauk ścisłych – głównie fizyki, mogą wykonać młodzi odkrywcy w wolnym czasie, którego w długie letnie dni i wakacje z pewnością nie zabraknie.
REKLAMA
Kalejdoskop
Ojczyzną tego niezwykłego urządzenia jest Szkocja, a wynalazcą – fizyk David Brewster. Początkowo kalejdoskop wcale nie był zabawką, ale przyrządem naukowym. Po pewnym czasie okazało się jednak, że największe uznanie znalazł… w dziecięcych zabawach opartych na zjawiskach optycznych.
Prosty kalejdoskop dzieci mogą skonstruować we własnym zakresie, a przy okazji – zrozumieć, na czym polega jego działanie.
Do wykonania kalejdoskopu potrzebne będą:
- prostokątny kawałek tektury oklejonej srebrną folią lustrzaną (używa się takich jako podkładek pod ciasta, są do nabycia w sklepach z tego typu artykułami),
- nożyczki,
- linijka,
- pisak,
- przezroczysta folia (taka, z której wykonane są okładki do zeszytów),
- taśma samoprzylepna,
- kolorowe cekiny.
Wykonanie kalejdoskopu:
- Z prostokątnego kawałka tektury pokrytej lustrzaną folią wyciąć oprawę kalejdoskopu – jak na załączonym zdjęciu.
- Skleić taśmą ściany k...