Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kącik małego odkrywcy

29 stycznia 2018

NR 28 (Czerwiec 2017)

Dobre zabawki

0 191

Współczesna oferta zabawek dla dzieci jest na tyle bogata, że na pierwszy rzut oka spełni oczekiwania nawet najbardziej wybrednego młodego klienta. Jednak niektóre wymarzone zabawki szybko przestają się dzieciom podobać i zamiast spełniać ważną rolę w ciekawych zabawach, w najlepszym wypadku trafiają na półkę, a bywa, że do przysłowiowego kąta… Nie każde dziecko potrafi przewidzieć tę sytuację i zamiast zadowolenia ze świeżego nabytku przeżyje rozczarowanie, a po krótkim czasie znów będzie upominało się o nową zabawkę.

Zanim więc nastąpi nowy zakup, należy wspólnie z dzieckiem starannie przeanalizować, jakie oczekiwania powinna spełniać taka zabawka. Jeśli ma być „na 5 minut” – to szkoda pieniędzy. Dobre zabawki poznaje się po tym, że nie są przesadnie drogie, mogą posłużyć do wielu różnych, w tym twórczych zabaw, są bezpieczne w użyciu i w miarę możliwości wykonane z materiałów przyjaznych środowisku. Nie zawsze zabawki trzeba kupować w sklepie, dziecko może skonstruować je samodzielnie lub przy niewielkiej pomocy dorosłych. Dobre zabawki powinny bawić, zachęcać do myślenia i stwarzać możliwość odkrywania tajemnic otaczającego świata. Takie właśnie zabawki, „z domieszką” nauk ścisłych – głównie fizyki, mogą wykonać młodzi odkrywcy w wolnym czasie, którego w długie letnie dni i wakacje z pewnością nie zabraknie.

Kalejdoskop

Ojczyzną tego niezwykłego urządzenia jest Szkocja, a wynalazcą – fizyk David Brewster. Początkowo kalejdoskop wcale nie był zabawką, ale przyrządem naukowym. Po pewnym czasie okazało się jednak, że największe uznanie znalazł… w dziecięcych zabawach opartych na zjawiskach optycznych.

Prosty kalejdoskop dzieci mogą skonstruować we własnym zakresie, a przy okazji – zrozumieć, na czym polega jego działanie.

 

Do wykonania kalejdoskopu potrzebne będą:

  • prostokątny kawałek tektury oklejonej srebrną folią lustrzaną (używa się takich jako podkładek pod ciasta, są do nabycia w sklepach z tego typu artykułami),
  • nożyczki,
  • linijka,
  • pisak,
  • przezroczysta folia (taka, z której wykonane są okładki do zeszytów),
  • taśma samoprzylepna,
  • kolorowe cekiny.


Wykonanie kalejdoskopu:

  • Z prostokątnego kawałka tektury pokrytej lustrzaną folią wyciąć oprawę kalejdoskopu – jak na załączonym zdjęciu.
  • Skleić taśmą ściany kalejdoskopu i zakleić jeden z otworów.
  • Postawić kalejdoskop na przezroczystej folii i odrysować 2 trójkąty. Wyciąć te trójkąty, zostawiając ok. 1cm zapasu wzdłuż każdego brzegu – po to, by podczas przyklejania ich do oprawy kalejdoskopu można było zagiąć brzegi trójkątów i tym samym szczelnie zakleić folią otwór.
  • Do oprawy kalejdoskopu przykleić taśmą 1 trójkąt. Wsypać na jego środek przygotowane cekiny. Przykryć drugim trójkątem i przykleić jego boki do urządzenia. Ważne! Cekiny powinny swobodnie przemieszczać się między warstwami folii.
  • Trzymając kalejdoskop zwrócony folią z koralikami w stronę okna, spojrzeć przez otwór do środka. Obracać lub delikatnie potrząsać wykonaną zabawką i obserwować powstające we wnętrzu obrazy.

Co się okaże? Powstanie wiele pięknych, barwnych, niepowtarzalnych obrazów.

Jak się pojawiły te obrazy? Rzecz jasna – za sprawą fizyki, a ściślej mówiąc – optyki. Światło padające na zmieniający się układ cekinów ulega wielokrotnemu odbiciu w lustrzanej folii i dzięki temu możemy obserwować zmieniające się, wielobarwne obrazy.

 

 

Kolorowy bąk

Prosta, samodzielnie wykonana i wprawiona w ruch obrotowy zabawka pomoże małym odkrywcom przekonać się, że nawet tak doskonały narząd wzroku, jakim jest oko, nie zawsze widzi to, co jest w rzeczywistości. Skutkiem tego jest powstawanie nowych, nieistniejących obrazów.

Do wykonania bąka – zabawki potrzebne będą:

  • 3 zakrętki od słoików (czerwona, żółta i niebieska),
  • 3 patyczki do szaszłyków,
  • papier samoprzylepny (w kolorach czerwonym, żółtym i niebieskim),
  • plastelina,
  • gwóźdź,
  • młotek

 

Wykonanie zabawki:

  • Na kolorowym papierze narysować koła (wykorzystać pokrywki). Koła pociąć na ósemki.
  • Przykleić na pokrywkach wycięte części koła w taki sposób, aby powierzchnie były dwukolorowe: czerwono-niebieska, żółto-czerwona i niebiesko-żółta.
  • Za pomocą gwoździa i młotka zrobić dziurkę na środku każdej pokrywki.
  • Włożyć do każdej dziurki po 1 patyczku – w taki sposób, by od dołu wystawał na 3 cm, a pozostała część patyczka znalazła się nad zakrętką. Zamocować patyczki plasteliną.
  • Zakręcić każdym bączkiem. Obserwować, jakie kolory pojawią się na ich powierzchni.

Co się okaże? Z czerwonej pokrywki z niebieskimi trójkątami „znikną” wymienione kolory, a zamiast nich pojawi się kolor fioletowy. Wprawiona w ruch obrotowy pokrywka w kolorze żółto-czerwonym „zabarwi się” na pomarańczowo, a niebiesko-żółta – na zielono.

Jak to możliwe, skoro wcześniej tych kolorów na pokrywkach nie było?
Cała tajemnica tkwi w bardzo szybkim ruchu obrotowym pokrywek. Układ optyczny naszych oczu nie nadąża z odczytywaniem obserwowanych obrazów i w związku z tym t...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy