Ćwiczenia i zabawy usprawniające i doskonalące percepcję wzrokową

Wspomaganie ucznia

Okazuje się, że umiejętność wykorzystywania percepcji wzrokowej przypada na okres między 3. a 8. rokiem życia. To właśnie w tym czasie młody człowiek zaczyna coraz lepiej i wyraźniej różnicować kształty, wielkość czy barwy widzianych przedmiotów. Znacznie poprawia się również jego pamięć i wyobraźnia. Pozwala to łączyć ze sobą posiadane doświadczenia i wykorzystywać je w codziennym życiu.

Mówiąc o percepcji wzrokowej mamy na myśli zdolność do tego, aby rozpoznawać i różnicować bodźce wzrokowe, które pojawiają się w bezpośrednim otoczeniu człowieka, w jego polu widzenia. Wszystkie one są jednak interpretowane w zależności od posiadanych doświadczeń.

REKLAMA

Należy więc podkreślić, że percepcja wzrokowa jest niezwykle ważną umiejętnością w opanowywaniu wiedzy szkolnej. Widoczne staje się to chociażby w sytuacji, kiedy młody człowiek uczy się czytać i pisać. W czasie czytania pozwala ona na to, żeby spostrzegać tekst i wyodrębniać z niego poszczególne wyrazy. Prawidłowo działający analizator wzroku umożliwia rozróżnianie podobnych do siebie liter, rozpoznawanie ich oraz zapamiętywanie. Dzięki temu możliwe jest wrócenie do tej wiedzy za jakiś czas. Podobnie wygląda sprawa z pisaniem. Dziecko musi bowiem przypomnieć sobie kształt liter, ale również sposób, w jaki się je łączy ze sobą. Uczy się również tego, jak można dany tekst rozplanować i umieścić na kartce w zeszycie. 

Pięć aspektów percepcji wzrokowej

W literaturze przedmiotu można dokonać rozróżnienia pięciu aspektów percepcji wzrokowej, które mają bardzo duże znaczenia dla rozwoju umiejętności uczenia się u dzieci. Zalicza się do nich:

  • koordynację wzrokowo-ruchową,
  • umiejętność spostrzegania tła oraz figury,
  • stałość spostrzegania,
  • dostrzeganie umiejscowienia i położenia przedmiotów w przestrzeni,
  • zauważanie stosunków przestrzennych.
     

Zaburzenia percepcji wzrokowej

Bywa jednak, że dzieci mają problem z opanowaniem tych wszystkich umiejętności. Jest to bardzo często związane z zaburzeniami w obszarze percepcji wzrokowej. Mogą one wynikać z uszkodzenia kory mózgowej, nieprawidłowo rozwiniętych gałek ocznych lub nieprawidłowości związanych z funkcjonowaniem mózgu. Żeby jednak można było stwierdzić, że dziecko ma problem w obszarze percepcji wzrokowej, konieczne jest na samym początku wykluczenie problemów medyczny...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy