Cele i kryteria sukcesu

Pedagogiczne inspiracje

Ocenianie kształtujące zaistniało w programie SUS w Centrum Edukacji Obywatelskiej w 2003 r. Złożyło się na to kilka elementów: praca z celami lekcji, ustalanie kryterium sukcesu, korzystanie przez nauczyciela i ucznia z informacji zwrotnej, zadawanie pytań, które pobudzą uczniów do myślenia, formułowanie i zadawanie uczniom pytań kluczowych, ocena koleżeńska, samoocena uczniowska i współpraca z rodzicami. 

Wśród realizatorów programu występowało przekonanie, że są to narzędzia korzystne dla procesu uczenia się uczniów. To wpłynęło na decyzję o doskonaleniu ich stosowania. Ocenianie kształtujące polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby:

REKLAMA

  • nauczyciel mógł modyfikować dalsze nauczanie,
  • uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą mu się uczyć.

W ocenianiu kształtującym nauczyciel koncentruje się na uczeniu się uczniów. Zadaje sobie pytania: w jaki sposób uczą się moi uczniowie; czy ja ich dobrze nauczam; jak dostosuję moje metody nauczania, aby wspomóc moich uczniów w procesie uczenia się? Wchodząc n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy