Dołącz do czytelników
Brak wyników

Bawię się sztuką
Kreatywnie, czyli twórczo

Artykuły | 30 stycznia 2018 | NR 31
203

Plastyka w wieku wczesnoszkolnym ma za zadanie wspomagać rozwój dziecka. Powinna uczyć go kreatywności i mieć formę zabawy.

Temat: Wałki i paski z plasteliny. Labirynt i plecionka.

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Materiały dla jednego dziecka do obu ćwiczeń tematycznych: 1 pudełko plasteliny  (Powinna nie barwić rąk oraz powinna być z atestem, czyli ze znakiem laboratoryjnej kontroli jakości), plastikowy nóż, dwie  białe kartki o formacie A4, ołówek HB oraz osiem pasków pociętych z białej kartki o formacie A4.

Czas potrzebny na realizację tego tematu:  2 x 45 min. (Na każde ćwiczenie tematyczne przeznaczone jest 45 min łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus przerwa ok. 10 min pomiędzy ćwiczeniami). 

Cel tematu: Kreatywność, rozwój ekspresji plastycznej dziecka i jego umiejętności manualnych, ćwiczenie koncentracji oraz umiejętności logicznego myślenia. Poznanie pojęcia estetyki pracy plastycznej. Rozszerzenie wiadomości dziecka na temat plasteliny i kolorów. 

Uzasadnienie metodyczne tematu:
Walorów plasteliny w zasadzie nie trzeba przedstawiać. Podobnie jak papier, jest znakomitym materiałem plastycznym i arteterapeutycznym, przeznaczonym dla młodszych dzieci (tj. w wieku przedszkolnym i  wczesnoszkolnym). W tym temacie plastelina jest zastosowana na dwa sposoby (w dwóch ćwiczeniach, czyli podtematach).

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:
– Jak dziecko radzi sobie z narysowaniem labiryntu? (Ważne jest dobre zakomponowanie go na kartce. Odległości pomiędzy kolejnymi rzędami labiryntu powinny odpowiadać mniej więcej szerokości kciuka palca dziecka).
– Jak dziecko radzi sobie z wykonaniem wałków i pasków z plasteliny? (Kreatywność i sprawność manualna). 
– Czy zapamiętuje kolejność przekładania pasków w plecionce? (Koncentracja i umiejętność logicznego myślenia).
– Co sprawia mu największą trudność w tym temacie i dlaczego? (Brak wiary we własne możliwości, wstydliwość i lęk przed zadaniem pytania).

Wprowadzenie metodyczne:

Nauczyciel (N) – Mamy plastelinę. 

Spójrzmy, jaka jest kolorowa. Wymieńmy te kolory.

Dzieci (D) – Biały, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, niebieski, fioletowy, brązowy, szary i czarny.

N – Niektórzy z was mają po kilka odcieni plasteliny tego samego koloru. Na przykład: jasnozielony i ciemnozielony, jasnożółty i ciemnożółty. Wymieńmy jeszcze pozostałe odcienie kolorystyczne naszej plasteliny.

D – Jasnoniebieski i ciemnoniebieski. Jasnofioletowy i ciemnofioletowy. Jasnobrązowy i ciemnobrązowy.

N – Doskonale. Co jeszcze możemy powiedzieć o plastelinie?

D – Jest miękka i łatwo daje się ugniatać.

N – Tak. Można ją rozciągać, spłaszczać, wałkować i zwijać w kulkę, czyli formować. Ponadto daje się z łatwością sklejać. Można w niej odciskać różne wzorki i wycinać jakieś otworki. Bowiem plastelina jest bardzo plastyczna. Wykorzystując jej właściwości, wykonamy dwa ćwiczenia tematyczne. 


Ćwiczenie pierwsze: Wałki z plasteliny – labirynt

N – Czy wiecie, co to jest labirynt?  

D – Kręta droga, która ma różne zamknięte drogi. 

N – Tak, tzw. drogi pułapki. Aby nie pobłądzić, najlepiej trzymać się drogi głównej. Wtedy dotrzemy do celu. Narysujmy taki labirynt. Skupmy się na jego drodze głównej. Będą to kręte linie, przypominające jakiś kształt, np. jabłko. Labirynt rysujemy ołówkiem na białej kartce. Pamiętajmy, żeby odległość pomiędzy poszczególnymi liniami labiryntu w jego kolejnych rzędach była na tyle wystarczająca, by dało się położyć na niej wałeczki z plasteliny. Niech miarą będzie szerokość kciuka naszego palca.

(Dzieci rysują na swoich kartkach labirynty o różnych kształtach).

Powstają labirynty m.in. w kształcie serca, w kształcie kwiatka lub w kształcie koła.

Skoro już mamy narysowane labirynty, to teraz pora na wykonanie wałków. Plastelinę dzielimy nożem w pud...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy