Dołącz do czytelników
Brak wyników

Gąbki w ruch

Artykuły | 23 czerwca 2018 | NR 16
219

Prowadząc lekcje plastyki z uczniami klas początkowych często poszukujemy takich mediów, które pozwolą dzieciom oderwać się od płaskiej kartki papieru. Takie aktywizowanie wychowanków sprzyja rozbudzaniu ich wyobraźni, a także rozwijaniu umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych. Doskonałym do takich działań i łatwo dostępnym materiałem mogą być zwykłe gąbki wykorzystywane w każdym gospodarstwie domowym. Występują one w szerokiej gamie kolorystycznej, miewają także różne kształty i rozmiary. Poprzez swoją miękkość stają się dla dzieci łatwe i przyjemne w obróbce, mogą więc stać się doskonałym materiałem plastycznym do pracy twórczej.

Starówka w Gąbkowicach

Cele: 

  • wychowawczy: rozwijanie właściwego stosunku uczniów do zabytków i elementów architektury; kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec pomysłów i pracy rówieśników,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie wychowanków na kształt i fakturę; rozbudzanie ich zainteresowań architekturą miejską (nową i dawną),
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennej o walorach dekoracyjnych i użytkowych; rozwijanie umiejętności pracy w grupie; pogłębianie umiejętności wyrażania własnych myśli i spostrzeżeń w pracy plastycznej;

Przybory: gąbki – gąbkowe zmywaki kuchenne, kolorowe papiery i folie samoprzylepne, tekturka, tasiemki, klej wikol, nożyczki, szpilki, płyta styropianowa.

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami prezentując zdjęcia starej zabudowy miejskiej: Czy chcielibyście wybrać się na spacer po Starym Mieście? Czy zauważacie jakieś różnice w zabudowie starej i nowej części miasta? Jakie budowle przeważają na miejskich Starówkach? Jak wyglądają dawne kamienice? Czy są wysokie? Czym się różnią od siebie? Jakie kształty mają ich dachy? Czy podoba się wam kolorystyka budowli starego miasta? Czy budynki były stawiane blisko siebie? Jak wam się wydaje, dlaczego otaczają one główny plac? Jaki budynek jest najwyższy w tej części miasta? Co się mieści w ratuszu? Czy w takim rodzaju zabudowy dużo jest miejsca na rośliny? Czy ulice wiodące do placu – rynku są szerokie? Z czego wykonana jest ich nawierzchnia? Czy jest wygodnie poruszać się po nich samochodami? Dlaczego? Teraz sami wybudujemy Stare Miasto w Gąbkowicach! Zastanówcie się, jakie budowle tam powstaną i w jaki sposób je ustawimy!

Przebieg: Uczniowie wybierają gąbki w preferowanych kolorach. Ustalają przy tym między sobą, kto zajmie się wykonaniem poszczególnych budowli. Prostopadłościenny kształt gąbkowych zmywaków sprzyja konstruowaniu z nich budynków, dzięki czemu powstanie wiele ciekawych, kolorowych kamieniczek. Dzieci mogą je łączyć tak jak klocki (stawiając jedne na drugich). By zespalanie gąbek było trwałe, smaruje się boki „cegieł” klejem lub spina je za pomocą szpilek. Do wykonania dachów posłużą kolorowe papiery lub folie samoprzylepne. W miasteczku nie może zabraknąć reprezentacyjnej budowli – ratusza. Siedziba rządzących miastem powinna być imponująca: najwyższa i najbardziej kolorowa. Dzieci nie mogą zapomnieć także o mieszkańcach miasteczka. Mogą ich wykonać ze ścinków gąbek, odpowiednio je przycinając i formując z nich pożądane kształty. Kiedy wszystkie elementy miasteczka zostały już skonstruowane, uczniowie za pomocą szpilek przytwierdzają swoje budynki do styropianowej płaszczyzny rynku. Na „Starówce w Gąbkowicach” dzieci mogą również zaparkować samochody wykonane z gąbek.

Gąbki w dżungli

Cele:

  • wychowawczy: kształtowanie właściwych postaw uczniów wobec środowiska naturalnego,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie dzieci na kształt i fakturę; rozbudzanie zainteresowań wychowanków przyrodą ożywioną,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennej o walorach dekoracyjnych; doskonalenie umiejętności wykonywania sylwetek zwierząt.

Przybory: gąbki – gąbkowe zmywaki kuchenne, kolorowe papiery i folie samoprzylepne, klej wikol, nożyczki, włóczka, szpilki.

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: Wyobraźcie sobie, że przedzieramy się przez gęstą roślinność w dżungli i obserwujemy życie występujących tam zwierząt! Dzięki bogatej roślinności stajemy się niewidoczni dla jej mieszkańców. Jakie znacie zwierzęta zamieszkujące gęste, tropikalne lasy? Które z nich mogą kryć się w gałęziach drzew? Czy słyszycie ich odgłosy? Widzicie ich barwne pióra i kolorowe futra? Niektóre z tych zwierząt żyją w wysokiej trawie. Stanowi ona dla nich dobre schronienie. Czy możecie zaobserwować skradające się drapieżniki? Czy niektóre z czworonogów potrafią zakamuflować się w takiej gęstwinie? Kolor futerek niektórych zwierząt upodabnia się do otoczenia tak, że je skrywa. Przejdźmy teraz w stronę wodopoju! Można tam zaobserwować wiele zwierząt. Niektóre z nich skrywają się tuż pod powierzchnią wody, czyhając na swoje pożywienie. Można tu także zobaczyć kąpiące się hipopotamy lub zbliżające się stado słoni. Przyjrzyjcie się teraz kolorom swoich gąbek i wykonajcie z nich zwierzęta, które udało się wam zaobserwować.

Przebieg: Uczniowie dobierają odpowiednio dużo gąbek do wykonania swoich zwierząt. Przycinają za pomocą nożyczek gąbczaste tworzywo, nadając mu właściwą formę. Za pomocą szpilek łączą poszczególne elementy ciała zwierzęcia. Oczy, zęby i ogonki wykonane z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy