Dołącz do czytelników
Brak wyników

Bawię się sztuką
Kreatywnie, czyli twórczo

Artykuły | 30 stycznia 2018 | NR 30
233

Plastyka w wieku wczesnoszkolnym ma za zadanie wspomagać rozwój dziecka. Powinna uczyć go kreatywności i mieć formę zabawy.
 

Temat: Patchwork – kolory kontrastowe (zielony – czerwony, niebieski – żółty, niebieski – czerwony). Praca w obrębie dwóch kolorów. Kompozycja na płaszczyźnie.

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Materiały dla jednego dziecka: biały karton o formacie A3, nożyczki (plastikowe i z zaokrąglonymi końcówkami, najlepiej żeby jeden uchwyt był nieco większy, tak jak na zdjęciu), papier formatu A4 (może być także samoprzylepny) w kolorach: zielony, czerwony, niebieski, żółty (każdy 
kolor po 2 szt.), klej do papieru, ołówek.

Czas potrzebny na realizację tematu: 2 x 45 min (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus krótka przerwa ok. 10 min).

Cel zajęć: Rozwój umiejętności manualnych i ćwiczenie kreatywności dziecka, zapoznanie z pojęciami: patchwork (czyt. paczłork), kontrast barwny, kompozycja. Ćwiczenie koncentracji i nauka logicznego myślenia. 

Uzasadnienie metodyczne tematu:
Temat z zakresu arteterapii. Przypomina nieco układanie z klocków, lecz jest bardziej kreatywny. Klocki są gotowymi elementami, natomiast w tym przypadku dziecko samo przygotowuje wszystkie elementy i „rozgrywa” je na płaszczyźnie w obrębie dwóch kolorów kontrastowych. A ucząc się komponować w ten sposób, równocześnie bawi się w kreację, ćwicząc umysł. Trenuje swoją sprawność manualną, korygując jej ewentualne dysfunkcje.

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Czy dziecko skupia się na temacie? Czy ma problem z koncentracją uwagi? (Dobrze jest zapytać po wprowadzeniu metodycznym, czy wszystkie dzieci zrozumiały temat).
  • Jak dziecko radzi sobie z konkretnymi materiałami plastycznymi? (Może mieć pierwszy raz do czynienia z niektórymi z nich, dlatego należy o to zapytać).
  • Jak dziecko zagospodarowuje płaszczyznę białej kartki w trakcie realizacji tematu? (Na przykład rozumie temat, lecz ma kłopot z jego realizacją, bo potrzebuje więcej czasu na jego wykonanie).
  • Co sprawia mu największą trudność i dlaczego? (Często lęk z powodu niezrozumienia tematu dziecko objawia płaczem. 

To jest próg, którego sam nie da rady przeskoczyć – ale nie dlatego, że nie podoba mu się temat. Powody bywają różne. Tkwią w psychice dziecka. Na przykład: jedne dzieci, nie zrozumiawszy tematu, pytają nauczyciela kilkakrotnie, drugie wstydzą się zapytać. Dlatego należy od razu podejść i pomóc dziecku pokonać ten próg. Można powiedzieć: „To nie twoja wina, że nie rozumiesz. Jesteś tu właśnie po to, żeby się tego nauczyć. Spójrz, pomogę ci”. Ponadto należy także zaznaczyć, że wszystkim dzieciom nauczyciel pomoże, liczy jednak na współpracę z ich strony. Taka postawa nauczyciela jest gwarantem efektywnych zajęć plastycznych. Jeśli dziecko chce zakomponować swoją pracę, używając najpierw ołówka, należy mu na to pozwolić. Linie i podziały na kartce wykonane przez dziecko ołówkiem już świadczą o jego kreatywności i woli realizowania pracy plastycznej).

Wprowadzenie metodyczne:

Nauczyciel (wskazuje na dwie kartki, które trzyma w ręku): Popatrzmy na te dwa kolory: czerwony i zielony. Co można o nich powiedzieć? Z czym kojarzą się nam te kolory?

Dzieci: Czerwony kojarzy się z ogniem, a zielony z trawą.

N: Bardzo dobrze. Czerwony to kolor ciepły, a zielony to kolor zimny. Dlatego możemy również powiedzieć, że kolory mają swoją temperaturę. Oczywiście nie można jej zmierzyć termometrem, bo mówimy tu o tzw. temperaturze kolorystycznej. Skoro jeden kolor jest ciepły, a drugi zimny, to wiadomo, że diametralnie się różnią. I to różnienie się nazywamy kontrastem. Podobnie rzecz się ma z kolorami żółtym i niebieskim. (Nauczycie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy