Dołącz do czytelników
Brak wyników

Bawię się sztuką
Kreatywnie, czyli twórczo

Artykuły | 30 stycznia 2018 | NR 30
69

Plastyka w wieku wczesnoszkolnym ma za zadanie wspomagać rozwój dziecka. Powinna uczyć go kreatywności i mieć formę zabawy.
 

Temat: Patchwork – kolory kontrastowe (zielony – czerwony, niebieski – żółty, niebieski – czerwony). Praca w obrębie dwóch kolorów. Kompozycja na płaszczyźnie.

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Materiały dla jednego dziecka: biały karton o formacie A3, nożyczki (plastikowe i z zaokrąglonymi końcówkami, najlepiej żeby jeden uchwyt był nieco większy, tak jak na zdjęciu), papier formatu A4 (może być także samoprzylepny) w kolorach: zielony, czerwony, niebieski, żółty (każdy 
kolor po 2 szt.), klej do papieru, ołówek.

Czas potrzebny na realizację tematu: 2 x 45 min (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus krótka przerwa ok. 10 min).

Cel zajęć: Rozwój umiejętności manualnych i ćwiczenie kreatywności dziecka, zapoznanie z pojęciami: patchwork (czyt. paczłork), kontrast barwny, kompozycja. Ćwiczenie koncentracji i nauka logicznego myślenia. 

Uzasadnienie metodyczne tematu:
Temat z zakresu arteterapii. Przypomina nieco układanie z klocków, lecz jest bardziej kreatywny. Klocki są gotowymi elementami, natomiast w tym przypadku dziecko samo przygotowuje wszystkie elementy i „rozgrywa” je na płaszczyźnie w obrębie dwóch kolorów kontrastowych. A ucząc się komponować w ten sposób, równocześnie bawi się w kreację, ćwicząc umysł. Trenuje swoją sprawność manualną, korygując jej ewentualne dysfunkcje.

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Czy dziecko skupia się na temacie? Czy ma problem z koncentracją uwagi? (Dobrze jest zapytać po wprowadzeniu metodycznym, czy wszystkie dzieci zrozumiały temat).
  • Jak dziecko radzi sobie z konkretnymi materiałami plastycznymi? (Może mieć pierwszy raz do czynienia z niektórymi z nich, dlatego należy o to zapytać).
  • Jak dziecko zagospodarowuje płaszczyznę białej kartki w trakcie realizacji tematu? (Na przykład rozumie temat, lecz ma kłopot z jego realizacją, bo potrzebuje więcej czasu na jego wykonanie).
  • Co sprawia mu największą trudność i dlaczego? (Często lęk z powodu niezrozumienia tematu dziecko objawia płaczem. 

To jest próg, którego sam nie da rady przeskoczyć – ale nie dlatego, że nie podoba mu się temat. Powody bywają ró...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy