Emocje są bardzo ważne w życiu człowieka, ponieważ stanowią odzwierciedlenie jego aktualnego stanu psychicznego, są spontaniczną reakcją na zdarzenia i sytuacje życiowe. Szybkie tempo życia, dążenie do ideału, wysokie wymagania, niemal niemożliwe do realizacji – stają się powodem nadmiaru negatywnych emocji u dziecka. N. Frida przedstawia następującą charakterystykę emocji:
REKLAMA
- Są zwykle wynikiem świadomej lub nieświadomej oceny zdarzenia, jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest odczuwana jako pozytywna, jeśli zdarzenie jest zgodne ze wspomnianymi celami i interesami, a negatywna – jeśli jest z nimi niezgodna.
- Istotą emocji jest uruchomienie gotowości do realizacji programu działania. Emocja uruchamia priorytet dla określonego działania (lub kilku działań), któremu nadaje status pilnego. Tym samym program taki może przeszkadzać w realizacji innych, aktualnie przez podmiot realizowanych działań o charakterze poznawczym lub behawioralnym. Poszczególne emocje uaktywniają odmienne programy działań.
- Emocja jest zwykle doświadczana jako szczególny rodzaj stanu psychicznego. Często towarzyszą jej lub następują po niej zmiany somatyczne, ekspresje mimiczne i pantomimiczne oraz reakcje o charakterze behawioralnym.
Niektóre emocje występują bezpośrednio po urodzeniu, inne pojawiają się w kolejnych okresach rozwoju dziecka. Stany emocjonalne będące reakcją na zdarzenia mogą mieć zabarwienie dodatnie bądź ujemne. Badacze przedmiotu wskazują sześć grup odczuwanych emocji, które zostały przedstawione na modelu kołowym1.
Pozytywne emocje to stany korzystnie wpływające na funkcjonowanie dziecka. Budzą one uczucia o przyjemnym charakterze. Napotykane trudności, przykre zdarzenia są przyczyną negatywnych emocji. Niezależnie od charakteru tych stanów z jednej strony dążymy do tego, aby nasi uczniowie umiejętnie je okazywali, z drugiej zaś – aby potrafili nad nimi panować. Ekspresja to niezwykle istotna zdolność, dzięki której każdy z nas może radzić sobie z emocjami w sposób konstruktywny. Samo pojawienie się negatywnej emocji nie jest sytuacją niekorzystną dla rozwoju dziecka; jest to zjawisko naturalne. Niekorzystne natomiast mogą stać się brak umiejętności panowania nad tą emocją oraz nieodpowiednie sposoby radzenia sobie z nią. Dlatego tak ważne jest podejmowanie działań mających na celu edukację dzieci w tym zakresie.
Intensyfikacja negatywnych, przykrych emocji oraz brak zdolności radzenia sobie z nimi mogą doprowadzić do powstania f...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.