W niniejszym artykule pragnę przedstawić istotę zaburzeń funkcji słuchowych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.
REKLAMA
Zaburzenia percepcji słuchowej według Haliny Spionek oznaczają słuchowe zaburzenia odbioru mowy. Nie jest ono uwarunkowane niedosłuchem, lecz zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy, wynikającymi z nieprawidłowego funkcjonowania odpowiednich okolic mózgu, głównie w lewej półkuli, gdzie zlokalizowany jest ośrodek korowy słuchowy1.
Percepcję dźwięków mowy umożliwiają: analizator słuchowy składający się z receptora odbierającego bodźce słuchowe, drogi słuchowej doprowadzającej pobudzenie nerwowe do mózgu, korowej części analizatora, gdzie dokonuje się analiza i synteza bodźców dźwiękowych, a także nerwy odśrodkowe przekazujące impulsy z mózgu do określonych narządów artykulacyjnych. Warunkiem słyszenia mowy jest więc prawidłowa identyfikacja bodźców słuchowych i ich różnicowanie.
W literaturze wyróżnia się trzy rodzaje słuchu:
- słuch fizyczny,
- słuch muzyczny,
- słuch fonematyczny (słuch mowny).
Opóźnienia słuchu fonematycznego powodują specyficzne trudności w nauce czytania oraz pisaniu ze słuchu.
Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania oraz interpretowani...