Zaburzenia percepcji słuchowej

Scenariusz zajęć

Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania są zazwyczaj spowodowane dysfunkcjami w sferze percepcji słuchowej, wzrokowej lub ruchowej, a także orientacji przestrzennej i lateralizacji. Najczęściej współwystępują także z zaburzeniami koncentracji uwagi oraz pamięci.

W niniejszym artykule pragnę przedstawić istotę zaburzeń funkcji słuchowych i ich konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

REKLAMA

Zaburzenia percepcji słuchowej według Haliny Spionek oznaczają słuchowe zaburzenia odbioru mowy. Nie jest ono uwarunkowane niedosłuchem, lecz zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy, wynikającymi z nieprawidłowego funkcjonowania odpowiednich okolic mózgu, głównie w lewej półkuli, gdzie zlokalizowany jest ośrodek korowy słuchowy1.

Percepcję dźwięków mowy umożliwiają: analizator słuchowy składający się z receptora odbierającego bodźce słuchowe, drogi słuchowej doprowadzającej pobudzenie nerwowe do mózgu, korowej części analizatora, gdzie dokonuje się analiza i synteza bodźców dźwiękowych, a także nerwy odśrodkowe przekazujące impulsy z mózgu do określonych narządów artykulacyjnych. Warunkiem słyszenia mowy jest więc prawidłowa identyfikacja bodźców słuchowych i ich różnicowanie.

W literaturze wyróżnia się trzy rodzaje słuchu:

  • słuch fizyczny,
  • słuch muzyczny,
  • słuch fonematyczny (słuch mowny).

Opóźnienia słuchu fonematycznego powodują specyficzne trudności w nauce czytania oraz pisaniu ze słuchu. 
Percepcja słuchowa to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania oraz interpretowani...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy