Czas niezbędny do przeprowadzenia kilku z tych zabaw to cała jednostka lekcyjna („Wyprawa do krainy niedźwiedzi”, „Psia mama i jej szczenięta”, „Mój tornister”, „Mój pokój”). Z kolei na zaprezentowanie uczniom zabaw: „Znam tę melodię!”, „Żywy kalejdoskop”, „Tacy sami, tacy różni”, wystarczy zaledwie kilka minut.
REKLAMA
„Wyprawa do krainy niedźwiedzi”
Forma aktywizowania zmysłów:
- wzrok – rozwijanie umiejętności wychwytywania subtelnych różnic w kształtach i fakturach obserwowanych obiektów, doskonalenie zdolności różnicowania odcieni kolorów, odwoływanie się do pamięci wzrokowej i doświadczeń uczniów,
- słuch – wsłuchiwanie się w narrację nauczyciela oraz analizowanie jej treści; uwrażliwianie dzieci na dźwięki powstające podczas zgniatania materiałów plastycznych i ich cięcia,
- węch – poznawanie i zapamiętywanie zapachu lasu,
- czucie powierzchowne – wzmacnianie percepcji wzrokowej – „oglądanie dotykiem”; poznawanie cech przedmiotów i ich relacji z otoczeniem.
Przybory: ołówek, brunatne i ciemnozielone papiery o różnej gramaturze (grubości) i fakturze, miękkie i szorstkie tkaniny o zbliżonych odcieniach tych samych barw, brązowa tektura (zarówno gładka, jak i falista), papier pakowy (szary), kartony, kawałki kory i mchu, zielone gałązki: jodły, świerku i sosny, suche igliwie, klej, nożyczki.
Fabuła/narracja: Czy lubicie wyprawy do lasu, podczas których otacza was zieleń? Takie warunki panują przez cały rok w lesie iglastym. Tam zawsze można zobaczyć brązowe pnie i zielone igły drzew. Ponadto ziemię zwykle przykrywa suche igliwie. Dotknijcie teraz kory i igiełek drzew! Co odczuwacie? Czy ich ukłucia sięgają w głąb dłoni? Wyczuwacie ich zapach? Z czym wam się on kojarzy? Czy igiełki drzew zawsze mają jednakowy kolor? Ich barwa zmienia się z zielonej na brązową, gdy spadną na ziemię. Gdyby po górach porośniętych drzewami i pokrytych igliwiem poruszał się niedźwiedź, na pewno trudno byłoby go dostrzec. Stałby się wtedy prawie niewidoczny. Wytężcie wzrok! Spróbujcie odnaleźć niedźwiedzicę z mł...