Gry i zabawy, Rok 1869, Karol Kozłowski

Pedagogiczne inspiracje

Poniżej zaprezentujemy kolejnych sześć zabaw, które opublikowano w XIX w. Karol Kozłowski zawarł je w opracowaniu „Gry i zabawy dla młodzieży”. Wydano je nakładem W. Deckera i spółki w 1869 r. w Poznaniu. Opiszemy: „Grę w wielką piłkę”, „Harpastrum”, „Bilbokiet”, „W gęsiego”, „Grę w chustkę” oraz „Grę w tasiemkę”. Ich cechą wspólną jest kształtowanie orientacji przestrzennej uczniów oraz ich zdolności dostosowywania się do zmieniających się okoliczności, w których wykonuje się zadania ruchowe. Pięć z nich ułatwia kształtowanie zdolności szybkościowych uczniów, w tym szczególnie niezwłocznej reakcji. Każdą z zabaw prezentujemy zachowując jej istotę, ale zarazem dostosowujemy ją do wymogów współczesnej szkoły.

„Gra w wielką piłkę”

Narracja nauczyciela: Znacie na pewno powiedzenie o tym, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Gdy jest się w trudnym położeniu, na ich pomoc zawsze można liczyć. Za chwilę sprawdzimy, czy będziecie potrafili pomagać sobie nawzajem w drużynie. Podzielę was na dwa zespoły. Zadaniem każdego z nich będzie jak najdłuższe podrzucanie piłki tak, aby nie spadła na podłogę. Gdy pierwsza osoba podrzuci piłkę, każdy z zespołu będzie mógł ją schwycić. Gdy tylko ją złapie, natychmiast znów ją podrzuci. Przekonajmy się, która drużyna lepiej poradzi sobie z wykonaniem tego zadania!

REKLAMA

Przebieg: Grupę dzielimy na dwa równoliczne zespoły. Ustawiamy je w odległych od siebie okręgach. Każdy z zespołów otrzymuje dużą piłkę. Zadaniem graczy jest jak najdłuższe utrzymanie jej nad podłożem. Która drużyna da radę utrzymać piłkę w powietrzu, gdy przybór rywali upadnie na podłoże, ta zdobywa punkt. Wielokrotne powtórzenie rywalizacji trwa aż do zdobycia przez jeden z zespołów określonej zawczasu liczby punktów.

Cele:

  • wychowawczy: motywowanie dzieci do współdziałania w grupie; unaocznienie im, że od wzajemnego pomagania sobie zależy wynik uzyskany przez zespół,
  • dydaktyczny: zobrazowanie wychowankom, że dla skutecznego wykonania zadania przez drużynę konieczne jest nieustanne zaangażowanie wszystkich jej członków,
  • w sferze umiejętności ruchowych: rozwijanie umiejętności sytuacyjnego chwytania i rzucania piłki, 
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie orientacji przestrzennej; rozwijanie zdolności dostosowywania się do zmiennych warunków i sytuacji; kształtowanie szybkości (zwłaszcza szybkiej reakcji).

Pogadanka końco...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy