Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pedagogiczne inspiracje

14 czerwca 2018

NR 37 (Maj 2018)

Wykorzystanie DIY na zajęciach językowych w edukacji wczesnoszkolnej

0 249

DIY (do it yourself), czyli coś, co wykonuje się samodzielnie, własnoręcznie. Dzieci doceniają własną pracę włożoną w wykonanie pomocy do nauki, nie tylko języka angielskiego, ale także w edukacji wczesnoszkolnej. Jak można zachęcić uczniów do takich prac oraz z jakich inspiracji warto skorzystać?
 

Dlaczego warto?

Jest wiele zalet tworzenia własnych materiałów do pracy z uczniami. Jedna z ważniejszych to pobudzanie kreatywności uczniów – poprzez pracę twórczą dzieci dają upust swoim pomysłom i często zaskakują różnymi rozwiązaniami oraz podejściem do wykonywanego zadania. Szczególnie w przypadku pracy w grupie zwiększa się możliwość, by zobaczyć kreatywną różnorodność i rozwijać wyobraźnię dziecka. 
Ważna jest także wyjątkowość i niepowtarzalność w podejściu do danego tematu. Choć motyw przewodni wykonywanych dzieł jest jeden, to efekty bywają bardzo zaskakujące. Wykonywanie drobnych prac wspiera sprawności manualne i pozwala na ćwiczenie motoryki małej przy założeniu, że nauczyciel dopasuje typ zadań przy czynnościach DIY do możliwości dzieci w klasie. Jest istotne, aby proponowane zadania rozwijały, a nie frustrowały dzieci z powodu braku możliwości wykonania zbyt precyzyjnych poleceń. Prace kreatywne wspomagają samodzielność dziecka i budują jego poczucie sprawczości. Z uwagi na to, że każdy uczeń zastanawia się nad swoją wersją danej pracy, kreatywne podejście buduje zaradność oraz niezależność. 
Na etapie edukacji wczesnoszkolnej wiele pomocy DIY można z powodzeniem zastosować na zajęciach z języka polskiego, matematyki, przyrody czy języka obcego, z uwagi na fakt, że znajdą się na nich np. liczby, litery pojedyncze, grafiki, rysunki. To daje wiele możliwości do wykorzystania tych samych kart, pudełek itp. na różnych płaszczyznach i na wiele sposobów. 

Proponowane etapy pracy

W pracach kreatywnych warto zacząć od nakreślenia tematyki oraz decyzji, czy uczniowie będą przygotowywać karty, pudełka, liczydełka, co pozwala im przygotować się do zadań, które na nich czekają. Następnie dobrze jest zrobić burzę mózgów i zebrać pomysły oraz koncepcje na realizację danego zadania. Pomysły mogą być bardzo różnorodne – to czas ich zbierania, a nie oceniania ich praktyczności czy możliwości do wykonania. 
Dalszy etap to decyzja dotycząca typu pomocy DIY oraz zastanowienia się nad możliwościami i potrzebnymi materiałami. Warto dać znać rodzicom odpowiednio wcześniej o planowanych pracach, aby mogli przygotować materiały dla dzieci. 
Przed rozpoczęciem zadania należy przypomnieć uczniom zasady bezpieczeństwa, np. dotyczące cięcia nożyczkami, pracy z drobnymi elementami na lekcji, aby uniknąć ewentualnych wypadków przy pracy. 

Pudełko skarbów (Magic Box)

Uczniowie bardzo lubią zbierać swoje „skarby” i trzymać je blisko siebie. Magiczne pudełko pozwala na kolekcjonowanie różnych rzeczy, nie zajmując przy tym wiele miejsca. Zaletą tego podejścia jest to, że każde dziecko kreuje swoje pudełko indywidualnie – nie zdarzają się dwie takie same prace. 
Do przygotowania potrzebujemy: 

  • różnej wielkości opakowania np. po lekach lub czekoladkach. Zwróćmy uwagę na to, żeby pudełka były bez dodatkowych perforacji i wgnieceń, wykonane ze sztywniejszego kartonu, aby łatwiej było je ozdabiać,
  • do wyboru: kolorowy papier, bibuła, szary papier, taśma klejąca, taśma ozdobna, klej, pisaki, kredki,
  • materiały do ozdabiania: wstążki, dziurkacze ozdobne, konfetti, naklejki.

Inspiracje:

  • do gotowego pudełka można wkładać różne przedmioty: prace plastyczne dzieci, nagrody od nauczyciela (np. naklejki), drobiazgi wykonane na zajęciach plastyki czy przyrody,
  • pudełko sprawdzi się do przechowywania własnoręcznie zrobionych kart z wyrazami i obrazkami. Karty mogą być używane w edukacji polonistycznej czy językowej,
  • do pudełka można także wkładać karty pracy, wtedy magic box może pełnić rolę indywidualnej teczki dla każdego ucznia,
  • można przygotować klasowy magic box. Przyda się wtedy większy karton i wcześniejsze omówienie tego, co może się w nim znajdować oraz jakie są możliwości jego ozdobienia i kto będzie się nim zajmował między zajęciami i go „pilnował”,
  • pudełko w dużym rozmiarze może stanowić swojego rodzaju portfolio każdego ucznia, a w domu razem z rodzicami dzieci mogą pokazywać zawartość, ćwiczyć to, co działo się na zajęciach, spędzając przy tym czas z rodziną.

Przykład pudełka z opakowania po czekoladkach oklejonego białym papierem i dekoracją wykonaną przez dziecko.

Karty obrazkowe (flashcards)

Karty są bardzo popularne i mogą pomóc w ćwiczeniu różnych umiejętności. Są bardzo przydatne w czytaniu, zgadywankach czy nauce języka angielskiego oraz rozszerzaniu znanego dzieciom słownictwa.
Do przygotowania potrzebujemy: 

  • folderów z gazetek reklamowych z różnych sklepów (sklepy spożywcze, z zabawkami, ogrodnicze, budowlane itp.). Warto zwrócić uwagę na jakość papieru i wybrać ten najgrubszy z dostępnych. Papier cienki i przebijający będzie brudził ręce uczniów oraz może sprawić, że po naklejeniu odbije się nadruk z drugiej strony wyciętego zdjęcia,
  • kleju, taśmy klejącej szerokiej i przezroczystej. Dzięki taśmie dzieci mogą ochronić swoje karty przez zniszczeniem,
  • papieru kolorowego, białego, brystolu, kartoników lub czegoś, co dzieci wybiorą jako podstawę do stworzenia takich kart…

Uczniowie mogą też rysować produkty-obrazki samemu. Jeśli wybierzemy taką opcję, warto rozważyć poproszenie dzieci o przygotowanie takich rysunków w domu, jeśli chcemy zaoszczędzić czas przeznaczony na rysowanie w klasie,

Inspiracje:

  • karty obrazkowe uczniowie mogą wykorzystać do gier: łączenie w pary, łączenie przeciwieństw, memory, bingo, odgrywanie scenek, czytanie, łączenie głosek, układanie obrazków w logicznej kolejności itp.,
  • można też poprosić o wylosowanie kilku kart, by opowiedzieć na ich podstawie pewną historyjkę. Taka praca może być wykonana w parach, w grupach lub z całą klasą wspólnie,
  • warto wykorzystać lub stworzyć gotowy szablon na rozmiar takich kart. Wystarczy go potem wydrukować i rozdać uczniom, by rozwiązać problem różnych wielkości kart.

Przykład kart obrazkowych z tematu zwierzęta wykonane na 4 osobnych kartkach papieru formatu 5 × 9 cm.

Lapbook

To pomysł zawierający w sobie angielskie słowa book – książka oraz lap – kolano. Jest to projekt tworzony z papieru. Można wybrać, czy będzie to format A4, czy większy. Lapbook zazwyczaj ma kilka stron – najczęściej są to otwierane „skrzydła” po odpowiednim zagięciu papieru. Kształtem może przybierać najróżniejsze formy: prostokątne, kwadratowe, okrągłe lub fantazyjne. Przy wykonywaniu pracy obowiązuje dowolność. Ważne, aby temat był dobrany ciekawie oraz żeby zawartość była kolorowana i taka, która podoba się danemu uczniowi. 
Inspiracje:

  • warto pokazać dzieciom kilka przykładowych zdjęć z gotowymi lapbookami, aby nabrały pom...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy