Współpraca z rodzicami ze środowisk niewydolnych wychowawczo

Wspomaganie ucznia

Rodzina i szkoła były i są nadal podstawowymi komponentami środowiska wychowawczego dziecka, szczególnie w młodszym wieku szkolnym. Problem współpracy nauczycieli i rodziców jest szczególnie istotny, dlatego że właśnie rodzic ma taką wiedzę o dziecku, która może wspomóc nauczyciela w pracy z uczniem. Współpraca z rodzicami nie należy do łatwych zadań, szczególnie gdy nauczyciel ma do czynienia z rodzicami ze środowisk niewydolnych wychowawczo. Jakie problemy mogą wystąpić podczas takiej współpracy oraz jak sobie z nimi efektywnie poradzić?

Realizacja wymagań zawodowych nie ogranicza się tylko do przekazania wiedzy, ale wymaga od nauczyciela wielu innych umiejętności. Oczekuje się, że nauczyciel powinien przejawiać aktywność wobec problemów i zagrożeń dotykających dzieci i młodzież oraz podejmować działania zmierzające do ograniczenia, zapobiegania lub kompensowania niekorzystnych sytuacji życiowych uczniów. Wymaga to dbałości o dobre relacje z rodzicami uczniów, a w przypadku współpracy z rodzicami ze środowisk dysfunkcyjnych szczególnego zaangażowania. 

REKLAMA

Dlaczego współpraca z rodzicami ze środowisk niewydolnych wychowawczo jest szczególnie ważna?

Za prekursora powiązania szkoły ze środowiskiem (w szerokim tego słowa znaczeniu) uznaje się Jana Henryka Pestalozziego. W jego przekonaniu środowisko jest źródłem bodźców i wpływów warunkujących skuteczność wychowania i rezultaty pracy szkoły. 

Na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III) kształtują się najważniejsze umiejętności i nawyki dzieci, takie jak czytanie, pisanie, liczenie, a także kompetencje społeczne i emocjonalne. Nauczyciele napotykają różnorodne problemy, które mogą utrudniać efektywne nauczanie i wspieranie uczniów w ich rozwoju. Rodzina niewydolna wychowawczo nie wypełnia we właściwy sposób przypisanych zadań wobec swoich członków, a konsekwencje problemów ponoszą przede wszystkim dzieci. Te wzrastające w rodzinach dysfunkcyjnych podejmują określone role – strategie, aby przetrwać. Uczniowie ze środowisk dysfunkcyjnych ujawniają różne trudności szkolne, w zachowaniach bywają bierne, apatyczne lub nadpobudliwe, mają utrudniony kontakt psychiczny. Trzeba pamiętać, że dzieci wzrastające w rodzinie, w której normą jest brak poczucia bezpieczeństwa szczególnie w okresie wczesnoszkolnym, są pozostawione same sobie, bo nie są jeszcze w stanie zadbać o swoje potrzeby. Nauczyciel może być jedyną osobą pierwszego kontaktu, która zauważy sygnały świadczące o dysfunkcjach w rodzinie. Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na rozwój dziecka, jego osiągnięcia edukacyjne oraz dobrostan emocjonalny. Nauczyciel – jako osoba zaangażowana w codzienny rozwój dziecka – ma wyjątkową możliwość wpłynięcia na jego sytuację, ale wymaga to współpracy z rodzi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy