Współpraca z rodzicami skłóconymi po rozwodzie

Współpraca z rodzicami

Rozpad małżeństwa to wyjątkowo trudna sytuacja dla dwojga partnerów. Dla dziecka sam fakt rozwodu może nie być najtrudniejszym przeżyciem. To zachowanie rodziców oraz wydarzenia, które towarzyszą rozstaniu oraz mają miejsce potem, mogą na niego wpływać negatywnie. Na szczęście wiele dzieci może z powodzeniem uporać się z tą sytuacją, gdy otrzyma odpowiednie wsparcie ze strony najbliższych im osób. Zdarza się jednak, że wzajemne krzywdy wyrządzone przez małżonków w okresie okołorozstaniowym są tak duże, że na realne ich wsparcie trudno liczyć. Kilka miesięcy, a nawet lat po rozwodzie nadal są skłóceni i zaangażowani w walkę między sobą. Zaabsorbowani toczącym się konfliktem, zapiekli w swych żalach, eskalują pretensje i żądania. Często areną tej walki jest szkoła, a raczej nauczyciel, przed którym wylewają swój gniew, żal i nieufność do byłego małżonka.

Rodzicie potrafią kwestionować wszystko, co dotyczy decyzji podejmowanych w sprawach dziecka, nie tylko w odniesieniu do jego edukacji czy stosowanych przez siebie metod wychowawczych, lecz także w wielu kwestiach życia codziennego. 

REKLAMA

Jak wynika z wyliczeń GUS, od kilkunastu lat notuje się w Polsce wzrost liczby rozwodów. W 2014 roku orzeczono ich około 66 tys., z czego 60% dotyczyło małżeństw z dziećmi. Przyczyną ponad 1/3 wszystkich rozwodów jest niezgodność charakterów. Kolejne przyczyny to zdrada lub trwały związek uczuciowy z inną osobą (25%) oraz alkoholizm (19%). Niezmiennie w ponad 2 na 3 przypadki o rozwód występuje kobieta.

Gorzka prawda

Choć panuje ogólne przekonanie, że sprawy rodziców są sprawami prywatnymi, to nauczyciel nie może ich nie zauważać. Jeśli między rodzicami – byłymi małżonkami konflikty się mnożą, nie pozostaje to bez wpływu na rozwój ich dziecka. Nie ma szansy, by uczeń, którego rodzice się kłócą czy zadają sobie ból, nie angażował się w tę sytuację, nie przeżywał jej. Skutki tego widać często w jego zachowaniu i funkcjonowaniu w roli ucznia.

Trzeba starać się koncentrować kontakty z rodzicami wokół wyznaczenia wspólnego celu, jakim jest dobro ich dziecka, jego poczucie bezpieczeństwa, prawidłowy rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny oraz zapewnienia im wsparcia podczas jego realizacji – z jasnym komunikatem, że konflikt istniejący między nimi muszą rozwiązać sami, a jeśli mają z tym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy