W rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) przedstawiono katalog form tej pomocy przewidziany dla poszczególnych typów placówek oświatowych. Jedną z nich są warsztaty adresowane zarówno do uczniów, wychowanków i słuchaczy, jak i rodziców oraz nauczycieli.
Na podstawie informacji zawartych w protokołach pokontrolnych kuratorów oświaty oraz pozyskanych od szkolnych specjalistów można odnieść wrażenie, że po pierwsze – ta forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosowana jest dość rzadko, a po drugie – jeśli już, to nie zawsze bywa realizowana zgodnie z zasadami pracy warsztatowej. Dzieje się tak nie bez przyczyny, warsztaty są bowiem trudną i czasochłonną metodą/formą pracy edukacyjno-profilaktyczno-terapeutycznej. Wymagają od realizatora kompetencji merytorycznych i metodycznych, wiedzy na temat procesów grupowych, umiejętności pracy z dużą, małą grupą oraz pracy indywidualnej, projektowania, dobierania treści, materiałów, metod, form. Mimo to zachęcam Państwa do bliższego poznania tej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowania się prób jej realizacji oraz zdobywania cennego doświadczenia, w myśl porzekadła: pierwsze koty za płoty, pierwsze śliwki robaczywki.
REKLAMA
Czym są warsztaty?
Dla jednych warsztaty są formą szkoleniową opartą na nauczaniu przez doświadczenie, dla innych metodą pracy skierowaną nie tylko na przekazanie wiedzy, ale także na rozwój osobowości i kompetencji przedmiotowych. W obu tych uj...