Samodzielność to gotowość do działania z zaangażowaniem własnej aktywności, jej motywem jest chęć i przyjmowanie określonych celów. Osiąganie samodzielności nie jest proste i łatwe, to długotrwały i pracochłonny proces. Pierwsze sukcesy okupione są wieloma próbami i błędami, ale w efekcie prowadzą one do rozwoju indywidualnego, czego efektem końcowym jest wzrost kontroli nad własnym życiem.
Warto podkreślić, że samodzielność jest kształtowana na dwóch płaszczyznach: intelektualnej i motorycznej, zaangażowanie tych dwóch sfer pozwala na uzupełnianie się, przenikanie i pełen rozwój.
REKLAMA
W jaki sposób wdrażać ucznia do samodzielności w uczeniu się?
Po pierwsze sposób nauczania – nadrzędną zasadą i wartością, jaką powinien kierować się każdy nauczyciel jest kwestia, aby podejmować działania, dzięki którym uczenie będzie dla ucznia fascynującą podróżą. Nauczanie przedszkolne i wczesnoszkolne jest fundamentem przyszłego szkolnego sukcesu. W dużej mierze to od ciebie zależy jak dziecko będzie postrzegało przedszkole, szkołę, stawiane przed nim zadania, czy rozbudzisz w nim ciekawość i chęć działania. Dlatego praca nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej jest niezwykle odpowiedzialnym zajęciem, musi on bowiem przeprowadzić uczniów przez początkowy etap, który decyduje o stopniu rozwoju samodzielności dziecka i jego gotowości do dalszych etapów edukacji.
Barbara Murawska wskazuje następujące zadania stawiane przed wczesnoszkolnym edukatorem:
- zapewnianie dziecku poczucia bezpieczeństwa w środowisku szkolnym,
- wyznaczanie celów nauczania,
- motywowanie dziecka do podejmowania zadań edukacyjnych,
- wspieranie funkcjonowania dziecka w środowisku społecznym w szkole,
- rozpoznawanie aktualnych potrzeb rozwojowych dziecka,
- organizowanie środowiska fizycznego uczenia się dziecka,
- monitorowanie rozwoju dziecka,
- wspieranie środowiska pozaszkolnego, w tym rodziców dziecka, w dążeniu do osiągania przez dziecko sukcesów edukacyjnych.
Po ...