Zastanówmy się, jakie korzyści płyną z kodowania w ruchu poprzez zabawę. Uczniowie młodsi lepiej przyswajają wiedzę, zwłaszcza jeśli preferowaną metodą pracy jest zabawa. Uczą się przy tym logicznego myślenia, twórczego działania i planowania, tworzą algorytmy, ustalają bowiem kolejne kroki i tworzą zasady, sekwencje czy rekurencje (powtarzalność procesów i czynności). Uczą się poprawiania błędów, pracy zespołowej i przygotowują do programowania przy użyciu komputera w edukacji wczesnoszkolnej bądź w klasach starszych.
Co to takiego kodowanie? To umowne przedstawienie prostych czynności, np. ruchów rąk czy nóg, za pomocą symboli. Dzieci uwielbiają kodować, więc najlepszą formą będzie wprowadzenie go w formie zabawy, np. z wykorzystaniem kartek w kratkę. Dla dzieci młodszych, w pierwszej klasie, możemy dla ich komfortu narysować większe kratki na kwadratowej kartce. Dla starszych uczniów możemy zachować kwadratowy kształt kartki i wykorzystać kratki już występujące. W tej zabawie w wybranym punkcie, np. w rogu kartki, umieszczamy dowolną ikonkę i podajemy instrukcję jej poruszania się: w prawo, w lewo, w górę, w dół. Modyfikacją takiej zabawy może być umieszczenie ikonki tematycznie zwią...
Uczę ciekawiej – kodowanie i programowanie
Problematyka kodowania i programowania już na dobre zagościła w tematyce rozmów nauczycieli i rodziców, a oficjalnie weszła do podstawy programowej od września 2017 r., obejmując tym samym wszystkich uczniów. Wielu nauczycieli było, a może nadal jest przerażonych, ponieważ programowanie kojarzy ze stosownymi studiami, pracownią komputerową i obsługą programów, których nie znają. Ale czy zawsze musimy rozwijać umiejętności w zakresie kodowania i programowania wśród uczniów przy użyciu komputera?