Zapraszamy również do wzięcia udziału w II Ogólnopolskim Kongresie Nauczycieli, Opiekunów i Pedagogów – Emocje i Zdrowie Psychiczne Dziecka!
REKLAMA
Wyniki badań wskazują, że na rówieśnicze prześladowania narażeni są uczniowie zarówno nieśmiali i delikatni, grzeczni i spokojni, uprzejmi wobec nauczycieli, jak też wulgarni i zaczepiający innych, niekoleżeńscy, niezgrabni fizycznie, a także zachowujący się wyzywająco, prowokująco czy wulgarnie, pochodzący z innej kultury i wyznający inną wiarę oraz niepełnosprawni. W powszechnym myśleniu – również nauczycieli – spotyka się przekonanie, że uczniowie-ofiary to gapowate maminsynki, mało zaradne, niedojrzałe, zalęknione, nieprzystosowane, irytujące swą nieporadnością. Uczniowie ci wzbudzają wprawdzie współczucie, ale nie są zbyt lubiani.
Przemoc rówieśnicza, zwana także mobbingiem lub dręczeniem (bullyingiem), jest zjawiskiem powszechnym w środowisku szkolnym. Może przybierać różne formy, od fizycznej poprzez werbalną, relacyjną do cyberprzemocy. Małgorzata Wójcik, psycholożka z SWSP w Katowicach, twierdzi, że podstawowym jej powodem jest po prostu inność, a w poszukiwaniu tej inności uczniowie są bardzo kreatywni1. Wykluczyć z rówieśniczego grona można niemal każdego: zarówno za to, że ktoś się dobrze uczy, jak i za to, że uczy się źle, za otyłość lub wygląd anorektyczki, za „obciachow...