Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

30 stycznia 2018

NR 31 (Listopad 2017)

Techniki oceniania kształtującego
Sposób na dobrą lekcję

0 31

Swoją przygodę z ocenianiem  kształtującym rozpoczęłam mniej więcej dziesięć lat temu, poszukując ciekawych rozwiązań w swojej codziennej pracy pedagogicznej w edukacji wczesnoszkolnej. Uczestnicząc w kolejnych kursach internetowych, szkoleniach i konferencjach organizowanych przez SUS, zdobywałam  szlify, doskonaliłam się w metodzie, czerpałam z doświadczeń innych nauczycieli, dzieliłam się swoimi pomysłami. Tak jest do dzisiaj. Ocenianie  kształtujące  wpasowało się w proces nauczania, w którym kroczę wraz z moimi

W ocenianiu kształtującym niezbędne są elementy takie jak praca z celami na lekcji i kryteriami sukcesu, które pozwalają uczniom na jego osiągnięcie. Lekcja bez ustalonego celu, czyli informacji, dokąd zmierzamy wraz z uczniami – jest przecież bezcelowa.  Zadawanie pytań, dyskusja, bądź jej elementy, ocena koleżeńska, umożliwienie uczniom korzystania z siebie nawzajem jako zasobów edukacyjnych i współpraca z rodzicami – to wszystko sprawia, że nauczanie staje się procesem, w którym uczeń jest świadomy, czego i po co się uczy, oraz  staje się z czasem odpowiedzialny za swoje uczenie się. 

Pisząc, zainspirowałam się technikami oceniania kształtującego, które są wspaniałym narzędziem w pracy nauczyciela, ułatwiającym i porządkującym pracę na lekcji. Z pewnością nie zastąpią one strategii oceniania kształtującego. Tutaj zainteresowanych odsyłam  na stronę Internetowej Akademii NAI albo zachęcam do sięgnięcia po pozycje książkowe Pani Danuty Sterny  pt. ,,Ocenianie Kształtujące w praktyce” lub „Uczę (się) w szkole”, które od kilku lat są moimi drogowskazami  w sprawach oceniania kształtującego. Natomiast na łamach tego artykułu chciałam podzielić się pomysłami na wykorzystanie w pracy na lekcjach kilku prostych technik, które może wykorzystać każdy nauczyciel, zauważyć ich dobroczynne działanie na swoich uczniach, a w konsekwencji  zechcieć  zgłębić tajniki oceniania kształtującego. Poszukiwanie nowych rozwiązań jest ważne, ale ważne jest też, by opierać się na autorytetach i  wykorzystywać sprawdzone szlaki.

Technika Świateł Drogowych

Techniki, które chcę opisać, są proste i gotowe do zastosowania przez każdego nauczyciela. Moją ulubioną techniką jest technika „świateł drogowych”. Przy wykorzystaniu trzech kolorowych karteczek w kolorach świateł drogowych, które uczniowie zawsze mają na ławce, otrzymujemy bardzo szybką i jasną informację zwrotną od uczniów, w jakim stopniu zrozumieli omawiane zagadnienie, bądź czy potrzebują pomocy wykonując zadanie samodzielnie. Jeśli uczeń wszystko rozumie, podnosi bądź kładzie na ławce kartkę z kolorem zielonym, jeśli nie do końca wszystko rozumie albo nie jest pewien swoich umiejętności, wybiera karteczkę w kolorze żółtym. Kolor czerwony jest dla nauczyciela informacją, że uczeń ma problem i oczekuje pomocy. W taki prosty i szybki sposób otrzymujemy za każdym razem informację od wszystkich uczniów, na jakim etapie się znajdują przy osiąganiu założonych kryteriów sukcesu na lekcji. 

Ta cenna wskazówka pozwala na szybką reakcję nauczyciela i modyfikację jego działań w zależności od wyników techniki. Stosuję ją codziennie, na każdej lekcji kilkakrotnie, a uczniowie czują się bezpiecznie, wiedząc, że ich informacja będzie odczytana i nie pozostaną sami z problemem. Mnie pozwala na szybką reakcję i podjęcie odpowiednich działań.

Technika „Patyczki”

Kolejną prostą techniką są „patyczki”. Wykorzystuję do niej patyczki lekarskie, które można zakupić w aptece  albo patyczki od lodów. Wypisuję na nich imiona i nazwiska wszystkich uczniów klasy, wrzucam do kolorowego kubeczka i stawiam na biurku. Sięgam po nie, kiedy prowadzę z uczniami dialog i zależy mi, aby w rozmowę włączyć wszystkich uczniów, a nie prowadzić ją tylko z grupą najaktywniejszych dzieci, które zawsze chętnie wypowiadają się na lekcji. W sposób sprawiedliwy pozwalamy, ab...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy