Stymulowanie rozwoju motorycznego – ćwiczenia i terapia ręki

Wspomaganie ucznia

Motoryka jest obszarem, który ma wpływ niemal na wszystkie inne sfery i funkcje człowieka, dlatego tak ważna jest dbałość o to, by rozwój psychomotoryczny przebiegał prawidłowo. 

Sposób funkcjonowania współczesnego człowieka nie sprzyja aktywności fizycznej. Dzieci znacznie więcej czasu spędzają w domu, a tylko właściwa dawka ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu, pozwala rozwijać sprawność fizyczną dziecka, pomaga ćwiczyć orientację w schemacie ciała, reguluje napięcie mięśniowe oraz pobudza tworzenie się nowych połączeń pomiędzy półkulami mózgu. Dziecko sprawne fizycznie ma więcej energii, a nawyk ruchu i działania pozwala rozwijać bardziej precyzyjne sprawności. Na zaburzenia w zakresie sprawności motorycznej ma również wpływ fakt, że większość czynności życia codziennego uległa znacznej minimalizacji czy całkowitemu zaprzestaniu. Jak rzadko dziś przyszywamy guziki, zaszywamy dziury, wyrabiamy ciasto na makaron czy haftujemy. Efektem zaniechania takich czynności przez dorosłych jest brak zainteresowania nimi dzieci. Współcześnie dominuje przekaz audiowizualny; zaś dostępność towarów i usług powoduje, że tempo życia wzrasta i czynności czasochłonne uważa się za zbędne, postrzega się je jako relikt minionej epoki. Niestety pokłosiem takiego stanu rzeczy są dzieci mające bardzo niski poziom sprawności motorycznej. Należy podkreślić, że ruch ma ogromny wpływ na właściwy rozwój mowy u dziecka, na naukę czytania i pisania, odpowiada za sprawne funkcje wzrokowe, koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową itp.

Wśród przyczyn zaburzeń w funkcjonowaniu motoryki małej możemy wyróżnić dwie grupy: zewnętrzne – niezależne oraz wewnętrzne, które tkwią w dziecku i spowodowane...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy