Promowanie wśród uczniów bezpiecznej aktywności fizycznej – aktywna przerwa

Wspomaganie ucznia

Ruch jest niezwykle ważnym elementem, który determinuje prawidłowy rozwój dziecka już od pierwszych dni życia. Dziecko „żywe”, aktywne uznawane jest za zdrowe. Aktywność motoryczna wpływa bezpośrednio na rozwój poznawczy, gdyż dla jego właściwego przebiegu konieczne są doznania, jakie zapewnia dziecku pobudzanie układu nerwowego poprzez ruch. 

Procesy, jakie zachodzą w organizmie małego dziecka, są niezwykle dynamiczne i szybkie, dlatego też tak ważne jest umożliwianie dziecku jak największej liczby godzin aktywności w ciągu dnia. Większość dzieci potrzebuje około 3–5 godzin ruchu w ciągu doby. W przypadku młodszych dzieci ważne jest, by był to ruch stymulujący, najlepiej związany z ruchami naprzemiennymi ciała, które doskonale wpływają na rozwój mózgu. Niestety, okazuje się, iż wiele dzieci nie zażywa wystarczającej ilości ruchu, a siedzący tryb życia sprawia, że są narażone na wiele chorób, w tym chorób wieku dorosłego. Najpoważniejszym problemem, który jest następstwem braku ruchu, jest otyłość. Powoduje to szereg powikłań, które mogą być dla zdrowia dziecka bardzo niebezpieczne. Ponadto niewystarczająca ilość ruchu powodować może zwiększenie się poziomu cholesterolu we krwi, wzrost ciśnienia krwi czy prowadzić do rozwoju cukrzycy typu drugiego. Tak poważne schorzenia mogą rzutować na całe dorosłe życie i spowodować poważne problemy zdrowotne. 

REKLAMA

Siedzący tryb życia powoduje zatem obniżenie funkcji poznawczych mózgu, co w większości przypadków wiąże się bezpośrednio z obniżeniem wyników szkolnych. 

Tab. 1. Propozycje zabaw w ramach aktywnego przerywnika lekcji, który ma na celu głównie regenerację przed dalszym ciągiem nauki, poprawę samopoczucia dzięki ćwiczeniom fizycznym oraz zwiększenie koncentracji uwagi1

Nazwa ćwiczenia i cel

Opis 
Zabawa z gazetami (Do przeprowadzeni tej zabawy potrzebujemy kilku gazet)
1. Nauczyciel prosi dzieci, żeby utworzyły pięcioosobowe grupy. 
2. Dzieci biorą podwójną stronę gazety i kładą ją na podłodze.
3. Wszyscy uczniowie próbują zmieścić się na „wyspie” tak, aby nie porwać papieru. 
4. Nauczyciel chwali dzieci i mówi, że mogą teraz eksperymentować i zmniejszyć powierzchnię wyspy, próbując wciąż zmieścić się na gazecie (3 minuty). 
Uwagi: W drugiej części ćwiczenia uczestnicy muszą dobrze planować. Zmniejszając powierzchnię gazety, mogą znajdować takie rozwiązania, w których na przykład niektórzy członkowie drużyny zostaną wzięci na ręce. Inne rozwiązanie polega na tym, że wszyscy stoją tylko jedną stopą na wyspie, podczas gdy druga znajduje się poza jej brzegami. Ale wszystkie rozwiązania muszą zostać tak zrealizowane, aby papier nie został porwany. Na wszelki wypadek prowadzący powinien przygotować wystarczającą liczbę dodatkowych gazet, aby zniszczone można było szybko zastąpić nowymi. Zabawa ta kładzie nacisk na rozwiązywanie problemów w drużynie i doskonale nadaje się jako przejście do kooperatywnej nauki
Piórko  1. Nauczyciel prosi dzieci, aby zaczęły chodzić po całym pomieszczeniu i mówi: 
Poczujcie swoje stopy, swoje palce, poczujcie dłonie i ramiona, koniuszki swoich palców, głowę, brodę, powieki. Wyobraźcie sobie za chwilę, że przeobrażacie się w coś bardzo, bardzo lekkiego – w małe piórko albo w delikatny puch. Zacznijcie chodzić po sali tak, aby całe wasze ciało wyraż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy