Czym jest spektrum autyzmu?
Autyzm, a dokładnie spektrum autyzmu (według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11) to jedno z zaburzeń neurorozwojowych. Określenie „spektrum” ma obrazować różnorodność w poziomie funkcjonowania osób z autyzmem. Trzeba mieć na uwadze, że objawy zaburzeń dzieci w spektrum autyzmu mogą być bardzo różne. U niektórych są one łagodne, a u innych wręcz uniemożliwiają im normalne funkcjonowanie w wielu obszarach życia. Każde dziecko będące w spektrum autyzmu jest niepowtarzalne i wyjątkowe. Pamiętajmy także, że autyzm nie jest chorobą, a więc nie można go wyleczyć, jednak dzięki różnym metodom farmakologicznym i terapeutycznym można znacznie poprawić funkcjonowanie osób w spektrum.
Podstawą diagnozy spektrum autyzmu są dwie grupy objawów wskazane w klasyfikacji ICD-11, które dotyczą:
REKLAMA
- trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych i komunikacji społecznej;
- skłonności do ograniczonych, nieelastycznych, powtarzalnych wzorców zachowań, czynności i zainteresowań, które są wyraźnie nietypowe lub nadmierne dla danej osoby.
Trudności komunikacyjne dziecka w spektrum autyzmu
Komunikacja dzieci w spektrum autyzmu może obejmować bardzo szeroką grupę trudności, zarówno w obszarze komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej. Przyjrzyjmy się, z jakimi problemami mogą zmagać się dzieci w spektrum2.
Komunikacja werbalna:
- opóźniony rozwój mowy lub mowa nie pojawia się wcale;
- trudności w rozumieniu przenośni, metafor, przysłów, ironii, sarkazmu,...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.