Podejście polisensoryczne w nauczaniu języków obcych w szkole podstawowej

Aspekty teoretyczne i konteksty praktyczne

Pedagogiczne inspiracje

Nauka, zabawa, zmysły

Jednym z istotnych aspektów w pracy z językiem obcym w szkole jest kwestia efektywności jego nauczania. Świadczą o niej przede wszystkim osiągane przez uczniów wyniki. Stąd też wielu nauczycieli zastanawia się nad sposobami podniesienia jakości swojej pracy, która następnie będzie miała przełożenie na lepsze efekty w nauce ze strony ich uczniów. Nie bez znaczenia jest tutaj sposób, w jaki nauczyciel zorganizuje pracę na lekcji. Ostatecznie to na nim spoczywa główny ciężar komunikacji obcojęzycznej w szkole.

REKLAMA

W nauczaniu języków obcych w szkole podstawowej, zwłaszcza w klasach I-III, bardzo istotne jest uwzględnienie uwarunkowań rozwojowych dzieci. Warto pamiętać, że jest to ten wiek, w którym przed nauką pierwszeństwo ma jednak zabawa. Dlatego najlepsze efekty można osiągnąć łącząc naukę z zabawą lub ucząc przez zabawę. Istotą zabawy jest działanie, a jak wiadomo z literatury psychologicznej, człowiek uczy się najwięcej poprzez działanie.

Działać znaczy być aktywnym, a aktywność oznacza ruch, pracę zmysłów, postrzeganie, czyli percepcję świata i wchodzenie z nim w interakcję. To proces dość naturalny i im bardziej praca w szkole będzie przybliżać się do warunków naturalnych, tym bardziej będzie ona efektywna. Z tego też powodu warto przyjrzeć się cieszącemu się ostatnio popularnością w obszarze nauczania języków obcych podejściu polisensorycznemu, zwanemu też podejściem wielozmysłowym.

Polisensoryczność

Podstawowym założeniem podejścia polisensorycznego jest zaangażowanie w proces poznawczy możliwie wszystki...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy